Zo doe ik het

Zo doe ik hetGezond leven in combinatie met werk? Zo doe ik het !

Het zal je niks verbazen, maar ik probeer zo gezond mogelijk te leven. Ik houd alleen niet van extreem, jezelf alles ontzeggen, dus dat zal ik ook nooit doen. Wel probeer ik een zo goed mogelijke balans te houden tussen gezond leven en af en toe zondigen. Want ja, ook ik heb feestjes, successen te vieren en noem maar op. Met deze blog wil ik jou vertellen hoe ik daar mee om ga. Niet omdat ik geloof in één weg en dat mijn weg de beste is, maar omdat er wel eens word gedacht dat ik extreem gezond leef.

Mijn voedingspatroon

 

Voeding bepaalt voor ongeveer 70-80% van je fysieke gesteldheid. Je ontkomt er niet aan om je eetgewoonten te veranderen op weg naar je doel, ongeacht de mate waarin je sport. Meerdere slechte maaltijden of keuzes in een week kun je niet compenseren. Ondanks het feit dat ik vrij vaak naar de sportschool ga en op de fiets afspraken binnen de stad probeer te volbrengen, let ik dus wel op wat ik eet. Hier onder deel ik een aantal tips die voor mij werken:

  • Ik eet bijna nooit uit pakjes en zakjes, waardoor ik niet ongemerkt suiker binnenkrijg
  • Ik ben geen zoetekauw, dus snoep of chocolade krijg ik bijna nooit
  • Ik bereid mijn maaltijden voor. Dit doe ik allereerst door een moment te prikken waarop ik mijn boodschappen doe. Ik ga één keer per week op de fiets (totaal +/- 40 min fietsen) naar de markt. Hier koop ik al mijn kip ( ik vries een gedeelte in), mijn eieren, groente en fruit. Ik bedenk van te voren wat ik wil eten en aan de hand daarvan maak ik een boodschappenlijst. Zuivel en overige producten koop ik meestal ook eens per week bij de reguliere supermarkt.
  • Ik kook in het voren. Zondag bereid ik mijn week voor. Zo heb ik overzicht wanneer ik waar moet zijn, welke avonden ik werk, wanneer ik kan sporten, wanneer ik geen tijd heb om te koken, noem maar op. Het zal mij nooit gebeuren dat ik geen avondeten heb omdat ik het ‘zo druk heb’. Ik weet grotendeels hoe mijn week eruit ziet en daar speel ik op in. Soms kook ik in het weekend al en dan vries ik een maaltijd in, of ik doe dit een dag van te voren. Ik werk veel avonden en soms heb ik te weinig tijd om te koken én te eten dus ik moet dit wel voorbereiden.

Persoonlijk voedingsschema

 

Mijn trainingen

Ik ben echt een sportschoolmiep en ik ga niet vaak met tegenzin heen. Het komt weleens voor dat ik om 6 uur (in de ochtend) in mijn sportoutfit voor de spiegel sta en mezelf afvraag wat ik aan het doen ben, maar dan bedenk dat ik toch mijn kleding al aan heb, ik niet op een ander moment kan die dag én ik toch echt houd van een sportief fysiek. Dus ik zal wel ‘moeten’.

  • Ik sport wanneer ik het meest gedisciplineerd ben. Ik ben een ochtendmens dat is een groot voordeel wanneer je vroeg wilt gaan sporten. Maar, op de meeste dagen heb ik ook geen andere keuze. In de avond heb ik vaak coachingsessies waardoor ik niet eens zou kunnen, mocht ik dat willen. En qua tijd (douchen, opmaken, omkleden, weer douchen, opmaken en omkleden) is het handiger om meteen wanneer ik uit bed stap mijn sportoutfit aan te doen, te gaan sporten en dan het riedeltje uit te voeren. Scheelt mij veel werk 😉 en douchewater!

Soms komt het voor dat ik wel in de middag sport, maar dat gebeurt zelden.

Mijn herstel

Ontspanning zoeken is niet mijn sterkste punt, maar ik probeer hier voldoende aandacht aan te besteden. Herstellen doe je door te ontspannen, maar ook door voldoende slaap.

  • Ik ga op tijd op bed. Mijn lampje is na een lange werkdag behoorlijk uit en ik wil graag voldoende uren slaap krijgen. Zo kan ik optimaal presteren tijdens het sporten en mijn werk.
  • Wanneer ik tot 22.00 uur gewerkt heb, zet ik niet de tv aan, maar probeer ik even bij te komen door wat rustige muziek te luisteren. Zo merk ik dat ik steeds wat vermoeider word en dan kan ik tijdig en rustig gaan slapen zonder een druk hoofd.
  • In het weekend plan ik niet teveel, zodat ik ook aan mijn huishouden toe kom, maar ook omdat ik het fijn vind om af en toe even niks te moeten op een bepaalde tijd. Een volle agenda met lange to-do lijstjes heb ik door de week al genoeg.
  • Ik plan in het weekend altijd een sociale activiteit. Ik ben een mensenmens en ik kan echt opladen wanneer ik mensen om me heen heb.

Zo doe ik het

Nogmaals wil ik je zeggen dat dit niet dé manier is, maar een manier die bij mij en mijn manier van leven past. Mocht jij ooit een programma bij mij gaan volgen, dan ga ik graag met jou op zoek naar een manier die bij jou past.

Liefs, Yentl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge