Werk aan je faalangst

Werk aan je faalangst Zo ga je aan de slag met angst om te falen

In de vorige blog van Roos kon je lezen hoe faalangst jou belemmert. Dit keer neemt ze je mee hoe faalangst zich ontwikkelt en wat je hieraan kunt doen.

Niemand wordt met faalangst geboren

Je hebt hier hooguit aanleg voor waardoor je op een zeker moment faalangst ontwikkelt. Dit kan door ervaringen in je jeugd zijn. Fouten maken was uit den boze was. Je hebt je nooit veilig genoeg gevoeld om fouten te maken. Je hebt niet leren vallen en dus ook niet geleerd dat je weer op kunt staan.

Je bent door een onveilige of juist heel beschermde jeugd onzeker geworden. Ergens heb je een beeld gevormd dat fouten maken gelijk staat aan falen. Op het maken van fouten is een negatief etiketje geplakt. Het maken van fouten neemt gevoelens van schaamte en schuld met zich mee. En dat is pijnlijk. Het maakt je kwetsbaar. En je wilt juist sterk zijn en deze kwetsbare kant ver weg stoppen.

 

Ook leven we in een perfectionistische maatschappij waarin men druk bezig is fouten weg te moffelen en te vermijden. Daar hangt namelijk een negatief etiketje aan. Het mag niet. Mogelijk werk je in een omgeving waarin fouten maken niet gepermitteerd wordt. Fouten maken is dus niet zo makkelijk in deze perfectionistische maatschappij vol prestatiedruk.

Werk aan je faalangst

Werk aan je faalangst

Gelukkig kun je wat aan faalangst doen. Een belangrijke vraag om aan jezelf te stellen is wat jou in de weg zit om je veilig genoeg te voelen om fouten te maken. Ben je bang voor afwijzing? Schaam je je voor je fouten? Associeer je het maken van fouten met een negatief oordeel? Ben je bang om door de mand te vallen? Heb je last van perfectionisme? Heb je angst om jouw baan, positie of goede naam te verliezen? Of wil je liever niet geconfronteerd worden met jouw “negatieve” kant omdat dit te pijnlijk voor je is? Waar ben je bang voor? Wat wil je bewijzen door geen fouten te maken en aan wie?

 

Omgaan met faalangst begint met zelfinzicht. Schrijf de antwoorden op de volgende vragen eens voor jezelf op:

  1. Hoe uit faalangst zich bij jou in het dagelijks leven?
  2. Door welke situatie of door welke persoon wordt jou faalangst getriggerd?
  3. Waar beschermt faalangst jou tegen? Hoe helpt deze angst jou daarin?
  4. Hoeveel ruimte geef jij jezelf om fouten te mogen maken? Zit daar wat rek in?
  5. Wat ontneem je jezelf hierdoor in jouw leven, ontwikkeling en wensen/doelen?
  6. Hoe ziet jouw leven eruit zonder of met minder faalangst?
  7. Wat houdt jouw faalangst in stand? Wat kan je hieraan doen? Wie kan jou daarbij helpen?

 

De tijd nemen om deze vragen eerlijk te beantwoorden geeft verheldering in jouw situatie. Het is een mooie eerste stap. Bespreek de antwoorden eens met iemand die je vertrouwd of met een counsellor of therapeut en maak een persoonlijk plan om in kleine stappen aan je faalangst te werken. En ja, ook dat komt met vallen en opstaan.

 

Auteur: Roos Streumer. In haar dagelijks leven werkt zij met veel plezier in haar praktijk Mentaal Onderhoud in Amstelveen. Zij biedt deskundige hulp en training bij stress, overspannenheid, burn-out klachten, slaapproblemen, perfectionisme en faalangst. Veel mensen kloppen ook bij haar aan voor hulp als zij in een moeilijke, stressvolle (werk-)situatie zitten.Kortom, zij helpt jou meer uit je dag & nacht te halen. Haar website is www.mentaalonderhoud.nl 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge