Wel of geen smoothies?

Wel of geen smoothies?De smoothiehype,  is dat nou wel of niet gezond? In deze blog vertel ik je over de voordelen van het drinken van smoothies, maar  noem ik ook de nadelen. Drink jij ze af en toe? Dan raad ik je aan om door te lezen.

Ter verduidelijking: ik heb het over smoothies die je zelf met behulp van een blender of sap juicer maakt. De smoothies die je in de winkel koopt, bevatten veelal extra toegevoegde suikers of erg weinig groente.

‘A smoothie a day, keeps the doctor away.’

Dit gezegde zie ik geregeld voorbij komen op social media. Maar klopt het ? Is een smoothie net zo gezond als wanneer je de groente en fruit in zijn geheel eet?

Het antwoord is nee.   Wanneer je groente en fruit in de blender stopt, gaan er een aantal vezels, mineralen en vitaminen verloren. Doordat je minder vezels binnen krijgt, raak je van een smoothie ook minder vol dan wanneer je de producten in hun natuurlijke vorm zou eten.

Wanneer je je wilt houden aan de aanbevolen hoeveelheden van 250 gram groente en 2 stuks fruit pet dag en je zou dit in een blender of een sap juicer doen, dan zou je dus de hoeveelheden moeten verhogen om voldoende vezels, vitaminen en mineralen binnen te krijgen.

Nu geen smoothies meer?

Natuurlijk kun je nog wel smoothies drinken, als je ze maar niet ziet als een vervanging. Het voordeel van een smoothie is dat je snel gezonde dingen binnenkrijgt, het nadeel is dat het aantal gezonde stoffen in de smoothie minder is dan in de afzonderlijke ingrediënten. Het kan een dus goede aanvulling zijn, maar houd rekening met de hoeveelheden. Persoonlijk vind ik een smoothie in de ochtend ideaal wanneer ik vroeg op sta. Ik heb dan niet heel veel trek, maar voor mijn sportmoment heb ik wel energie nodig. Ik gebruik dan vaak magere kwark, havermout, spinazie en banaan. Lekker makkelijk, voedzaam en het voorziet mij van de benodigde energie.

Beperk wel zo veel mogelijk het nuttigen van de kant-en-klare smoothies die je in de winkel kan kopen.  Zelf maken is veel gezonder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge