Weegschaalstress

Weegschaalstress

Vriend of vijand?

Wanneer je veel focus legt op het getal van de weegschaal, kan het tegelijkertijd je vriend en je vijand zijn. Soms zorgt het voor een grote glimlach op je gezicht, en andere dagen kan je dat ding wel uit het raam gooien! Hoe kan je het beste omgaan met dit apparaat dat zorgt voor veel gemengde gevoelens? Ik geef je tips zodat je beter om kunt gaan met weegschaalstress.

Een goed middel om je voortgang te meten?

Als je als doelstelling hebt dat je wilt afvallen, dan kun je het succes van dit voornemen op meerdere manieren bijhouden en meten. Voor iedereen is een andere aanpak gewenst ,want een weegschaal kan soms ontzettend demotiverend werken. Elke dag lijkt anders te zijn, ondanks het feit dat je ontzettend goed bezig bent. Is het dan wel een betrouwbaar middel kan je je afvragen. Het antwoord ligt dan ook in het midden. Het is namelijk belangrijk om je gewicht te weten wanneer je bijvoorbeeld iemand inschakelt om een voedingsschema voor je te maken. Je gewicht bepaalt namelijk voor een deel je energiebehoefte (de hoeveelheid kcal). Zonder het weten van je gewicht wordt dit een stuk minder accuraat.

Per dag zo verschillend zijn!

Dat kan meerdere redenen hebben die ik hieronder benoem. Mensen denken vaak dat wanneer ze slecht gegeten hebben en de dag erna zwaarder zijn, dat het dan gelijk vetmassa is. Maar om 1 kg aan vet aan te komen moet je circa 7700 kcal eten. Dus wanneer je vandaag 70 kilo weegt en morgen 71 kilo, en je hebt vandaag een Big Mac en frietjes naar binnen gewerkt, dan is de kans erg klein dat daardoor 1 kg vetmassa hebt aangemaakt  (100 g Bic Mac bedraagt 229 kcal + 100 gram frietjes 256 kcal = totaal 485 kcal).

Maar hoe kan het gewicht dagelijks zo fluctueren?

  • Koolhydraten zorgen voor het vasthouden van vocht. Overtollige koolhydraten worden omgezet en opgeslagen als glycogeen. En voor 1 gram glycogeen, slaat ons lichaam ook 3 gram vocht op. Wanneer je schommelt in de koolhydraatinname, kan dit resulteren in een schommeling van gewicht.
  • Zout heeft een zelfde effect als koolhydraten. Wanneer je de zoutinname verhoogt, kan je lichaam meer vocht gaan vasthouden, wat ook kan resulteren in gewichtstoename.
  • Obstipatie kan een grote boosdoener zijn wanneer het gaat over schommelingen in gewicht. Obstipatie kan meerdere oorzaken hebben zoals stress, slecht slapen, weinig vezelinname of weinig vochtinname.

Belangrijk is dat je tijdens het wegen kijkt naar de ondergrond waar je de weegschaal op plaatst. Zet de weegschaal op een stevige ondergrond en plaats hem indien mogelijk altijd op dezelfde plek.

Meet je met kleding of in je ondergoed? Dit is erg bepalend voor de uitslag. Het advies is dan ook om altijd hetzelfde te dragen. En draag je kleding, dan kan je er 0,5 kg afhalen doordat je je kleding ook meeweegt.

Meet daarnaast op het zelfde moment, dus niet de ene week in de ochtend en dan de week erop in de middag. Dit kan erg verschillend zijn en is dus niet betrouwbaar. Het is het beste om je in de ochtend te wegen voordat je het ontbijt hebt gehad of veel hebt gedronken.

 

Hoe vaak moet je op de weegschaal stappen?

Omdat je gewicht per dag nogal wat kan verschillen,  is ons advies niet om je dagelijks te wegen. Eens per week is voldoende om een beeld te geven van je voortgang. Wij nemen wekelijks het gewicht mee wanneer we een voedingsschema voor je samen stellen. Zodoende kunnen we een passend advies geven (hoe minder je weegt, des te minder kcal je nodig hebt).

Er zijn meerdere manieren om iets te meten

Natuurlijk is de weegschaal niet de enige manier om je voortgang te meten. Misschien vind je het te stressvol of te confronterend, of misschien is het plaatje voor jou belangrijker dan het getal. Dan heb je andere manieren om te meten.

Foto’s

Wij adviseren vaak om een foto van jezelf te maken voordat je begint met bijvoorbeeld een traject. Neem dan een foto van de voorkant frontaal, van de zijkant en de achterkant. Een foto in ondergoed geeft het duidelijkst de voortang. Het kan confronterend zijn, maar tegelijkertijd een goede motivatie wanneer je zes weken later het verschil ziet. Je ziet jezelf namelijk elke dag zonder kleding waardoor het soms lastig is om (positieve) verschillen die een traject met zich mee kan brengen op te merken.

Vetpercentage en met een centimeterband

Dit kan je meten door middel van een Tanita meter (die zit ook wel eens in weegschalen verwerkt), je kan je vetpercentage berekenen met behulp van een huidplooi meter of een centimeterband.

Kledingmaat vergelijken

En natuurlijk kan jij veel verschil merken doordat je kleding wijder gaat zitten. Dit kan soms nog meer resultaten tonen dan de weegschaal.

 

Wil jij ook resultaten zien?

Mocht jij willen leren omgaan met weegschaalstress of wil jij leren wat een passend en gezond eetpatroon voor jouw resultaten kan betekenen? Wij hebben binnenkort weer plekken vrij om te starten met een programma bij Gezonder Nederland. Mocht je interesse hebben, meld je dan zo snel mogelijk aan want VOL = VOL.

 

Liefs, Yentl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge