Wat is raw food

Wat is raw foodWat israwfood?  Je leest het steeds vaker: raw food. Maar wat is raw food? BHFG interviewde Danielle Vergonet, een dame die alles weet van raw food!


Raw food is eigenlijk ‘levend’ voedsel. Je eet alles rauw, maximaal verhit tot 40 graden. Je mag het eten dus maar een beetje verhitten, want na 40 graden Celcius gaan de enzymen, vitaminen en mineralen langzamerhand verloren. Je kunt ervan uit gaan dat in gefrituurd voedsel of heel lang gegaard voedsel nauwelijks voedingswaarde heeft. Raw food wordt vaak verhit in een droogoven. Zo’n oven bootst het eeuwenoude proces van drogen in de zon na, heel natuurlijk dus en zonder hoge temperaturen.
Een raw food-dieet bestaat uit: fruit, groenten, zaden, noten en granen. Het is zo’n rijke manier van eten!

Enzymen zitten alleen in verse producten. Zij helpen met de spijsvertering. Vooral als je wat ouder wordt, is je enzymenopslag snel op, dus moet die iedere dag worden aangevuld door het eten van verse groenten en fruit. Door het eten van raw food blijf je dus ook jong en energiek!

 Waarom zou je via hetrawfoodprincipe willen eten? 

Zelf wil ik alles zo puur mogelijk eten. Ik wil vanaf de basis eten, om zo goed mogelijk voor mijzelf en de natuur te zorgen. Daarom vind ik lokaal, rauw voedsel eten het allerbeste.
Wanneer je voeding verhit, zoals bijvoorbeeld in de magnetron, denaturaliseert het.  Stoffen in de voeding worden dan omgezet in moeilijker afbreekbare stoffen. De stoffen worden hierdoor niet meer als lichaamseigen gezien. Rauwe voeding wel, want dat is immers rechtstreeks uit de natuur. Wij bestaan uiteindelijk uit dezelfde basis. Daarom vind ik het zo ontzettend mooi om rauw te eten: je komt steeds dichter bij de natuur.

  Wat zijn de voordelen vanrawfoodprincipe?

  1. Je eet puur.
  2. Je gedachten worden helderder en je voelt je lichter en frisser omdat je verse rauwe voeding eet.
  3. Je kunt afvallen. Dit geldt overigens niet voor iedereen, maar door raw food gaat je lichaam zich reinigen en daardoor kunnen de toxinen uit je lichaam verwijderd worden, wat als resultaat heeft dat je gaat afvallen.
  4. Je bent energieker. Doordat je pure en verse voeding tot je neemt, heb je meer energie!
  5. Je kunt je lastiger overvol eten. Met raw food heb je sneller door wanneer je vol bent. Dit komt, doordat rauwe groenten en fruit relatief veel water bevatten, waardoor je sneller vol bent.

Zijn er ook nadelen?

Ik zeg niet dat het raw food-dieet voor iedereen goed is. Je moet goed naar je lichaam luisteren en je afvragen ‘ wat past bij mij?’ Bij ieder lichaam past weer iets anders op het gebied van voeding.
Ik heb heel lang geen raw  food kunnen verteren. Ik was altijd koud en had hitte nodig van buitenaf om warm te blijven. Ik had een hekel aan koude voeding en salades, dus at ik alles opgewarmd. Sinds twee jaar ben ik heel warm, is mijn spijsvertering een lopend vuurtje en wil ik juist verkoeling, waardoor  raw food goed bij mij past.

Verder zijn er geen nadelen.  Nou ja… je moet natuurlijk nooit teveel eten. Sommige mensen denken dat je in het raw food-dieet alles kunt eten wat je maar wilt, onder het motto: als het rauw is dan zal het wel gezond zijn.  Een halve kilo noten per dag of twintig bananen is natuurlijk niet gezond. Maar als jij er echt zin in hebt, wat let je dan? Met raw  food merk je snel genoeg wanneer je vol zit.

 Waarom heb jij gekozen om rauw te eten?

Ik eet niet volledig rauw. Dat heb ik wel geprobeerd, maar dat voelde te streng voor mezelf. Ik heb me in mijn leven vaak beperkt in wat ik wel en niet mag en wil dat op het gebied van voeding niet meer doen. Ik vind het nu heerlijk dat ik eet waar ik zin in heb!  Ik eet wat het beste valt en soms ga ik daar de mist in. In de praktijk valt raw  food het beste, maar soms heb ik ontzettend veel zin in een stukje kaas, yoghurt of brood. Dat koop ik wel biologisch en vaak zuurdesem, maar ik laat mij niet beperken.   In het begin wilde ik heel graag helemaal rauw eten, maar dat deed me niet goed omdat ik mijn ‘behoeften’ negeerde. Ik had gewoon zin in gekookte bruine rijst, zoete aardappel en wat roomboter. Omdat het geen roze koeken, frikadellen en croissants zijn, ben ik mild voor mijn lichaam en eet ik waar ik zin in heb, wat soms 100% rauw voedsel per dag betekent en soms 60%.
Ik ben nieuwsgierig naar wat de toekomst mij brengt en wellicht is dat een 100% rauw dieet. Als dat bij mij past en goed voelt, ik wil wel dat het organisch verloopt.

Als je over wilt stappen naar deze wijze van eten, hoe pak je dat dan aan?

Ik zou eerst een week gaan juicen. En dan bijvoorbeeld het programma van Jason Vale, dat is heel mild en bevat lekkere vullende smoothies en juices en daarna voelt je je zo lekker en licht dat je zin krijgt in ‘whole foods’! Hiermee bedoel ik dat je cravings hebt naar bv. zoete aardappelen, rijst en broccoli in plaats van in vette happen. Dan ben je dus dichterbij je lichaam gekomen.  En dat is een superleuke ontdekking! Waar heb ik eigenlijk echt behoefte aan? Je zult jezelf verbazen.
Tijdens zo’n juice fast hoef je ook niet superstreng te zijn, als je zin hebt in volwaardige voeding kun je dat prima nemen. Geen chocolade en croissants, want dat zijn ‘neppe’ behoeften. Kies voor een stuk avocado of noten.

Is dit te heftig, dan kun je stap voor stap rauwe voeding toevoegen aan je dieet. Allereerst alleen maar pure voeding aanschaffen in plaats van pakjes en zakjes.
En bij iedere maaltijd 50% rauw doen. Bijvoorbeeld een grote salade bij je avondeten.   Vervolgens begin je je dag met een grote smoothie met of zonder granen.  Dat is vrij simpel.  Daarna kun je starten met een rauwe lunch. Bijvoorbeeld avocado met kiemen.   In plaats van alles geroosterd te kopen, koop je alles rauw. Zoals noten en cacaopoeder.   Veel mensen doe eerst een periode Rauw Tot 4 uur. Dat betekent dat je helemaal rauw eet tot vier uur en ‘s avonds een ‘gewone’ warme maaltijd. Of bv. rijst met een ei en een groene salade.

Belangrijk!

Het belangrijkste bij het overstappen op deze manier van eten is: luister naar je lichaam en wees mild voor jezelf! Lukt het niet? Geen probleem! De volgende dag is weer een nieuwe dag om te proberen. Heb je zin in patat, dan doe je dat een dag. En kijk eens hoe dat valt en wat het met je gemoedsstand doet! Op den duur kies je de voeding die goed voelt en goed valt! Het is een groot avontuur, zo zie ik het in ieder geval.  Een gouden tip is om altijd iets rauws mee te nemen als je op pad gaat. Zodat je, als je onverwacht honger krijgt, niet grijpt naar een saucijzenbroodje of iets dergelijks.

  Wat zou eenrawfooddagmenu kunnen zijn?

‘s Ochtends: geweekte muesli in water met lijnzaad, rozijnen en noten. Voeg eventueel wat amandelmelk of havermelk toe. Of maak een smoothie.
‘s Middags: een avocado met kiemen en bijvoorbeeld essenenbrood van de natuurwinkel (of maak je eigen crackers)
‘s Avonds: groene salade met spinazie, rucola, olijven, tomaat, walnoten en dressing.

Ik ben echt een tussendoortjes mens, dus ik eet tussendoor noten, nog een smoothie van wat ik over heb van de ochtend, rauwe chocolade, banaan etc.

Meer weten?

Wil je meer weten over raw food of over Danielle? Neem eens een kijkje op www.dhanachocolade.com.

  1. Leuk interview. Heel inspirerend. Ik ben deze week begonnen met een juicefast maar inmiddels is het een rawfood dieet geworden. Dat voelde toch beter. Ik voel me zowel fysiek als mentaal energiek en rustig. Leuk dat jij dan ook aangaf. Herkenbaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge