Wat doe jij om een balans te creëren?

Wat doe jij om een balans te creëren?Wat doe jij om een balans te creëren?

Als jij je leven onder de loep neemt, ben je dan gelukkig en tevreden met het leven dat je leidt? Hoe energiek voel je je en heb je vertrouwen in je eigen kunnen? Of zou je het toch liever dingen anders zien?

Veel mensen die ik spreek, willen wel iets veranderen aan hun leven en dan vaak aan hun gezondheid. Dat is vooral de reden dat ze met mij in contact komen. Maar wat ze precies willen veranderen en hoe diep het gevoel zit om daadwerkelijk stappen te nemen om te veranderen is  per persoon verschillend. Met het beantwoorden van een aantal vragen zal het waarschijnlijk duidelijker worden.

Opdracht 1: Kom erachter of jij er klaar voor bent

Stel, je zou morgen wakker worden na een wonder. Hoe zou jij dan wakker willen worden? Hoe ziet jouw leven er dan uit? Hoe zie jij er uit en hoe voel jij je?

Omschreef jij net je leven/lichaam/leefstijl  zoals die op dit moment is? Wanneer je nu ‘ja’ antwoordt, mag je stoppen met het lezen van dit stuk en ik zou dan alleen nog willen zeggen: ga zo door! En als je iets heel anders voor je zag, lees dan vooral even verder.

Wat doe jij om een balans te creëren?

Kies voor jezelf, kies voor je gezondheid

Gezond leven is een keuze. En dan doel ik op zaken waar wij invloed op hebben, zoals wat we eten, hoeveel we bewegen en de herstelmomenten die we wel of niet nemen. Het is een investering, veranderingen aanbrengen kost tijd, maar het zal zich altijd terugbetalen.

Opdracht 2: Formuleer je doelstelling(en)

Als je iets wilt veranderen, moet je weten wat je precies anders wilt en hoe je dat wilt gaan doen. Ik heb al veel video’s en blogs gewijd aan dit onderwerp, omdat je dit helder moet hebben om echt succes te behalen.

Opdracht 3: Wat moet er veranderen?

Weet je van jezelf waar het mis gaat? Is het te weinig beweging of het niet voorbereiden van je voeding op drukke dagen? Pas dat in kleine stapjes aan. Noteer bij deze opdracht wat jij gaat veranderen.

 

 

Opdracht 4: Wie of wat is jouw grootste valkuil en hoe kan je dit tackelen?

Jezelf omringen met mensen die een positieve bijdrage leveren aan het grotere geheel is makkelijker gezegd dan gedaan. Misschien heb je een schat van een partner, maar brengt hij of zij jou wel vaak in de verleiding om slechtere voedingskeuzes te maken. Wanneer dit het geval is, maak het dan bespreekbaar dat jij dit wilt veranderen en vertel waarom dit zo belangrijk voor je is.

Bestaat jouw valkuil uit bepaalde gelegenheden? Denk na over hoe je dit kunt beïnvloeden. Misschien kun je vrienden en familie uitnodigen om bij jou te komen eten, zodat je invloed hebt op wat er op tafel staat. Is een feestje jouw grootste valkuil? Misschien kun je dit compenseren door een extra beweegmoment of kun je afspraken maken met de gastheer of -vrouw.

Hoe lastig dit ook klinkt, denk niet in beperkingen maar in mogelijkheden. Gezond leven houdt niet in dat je moet leven op slablaadjes en water. Het houdt in dat jij een balans creëert, waarbij je onder andere kiest voor gezond eten en af en toe voor een onverstandig genietmoment.

Opdracht 5: Waar is het in het verleden mis gegaan met de voornemens ?

Bijna iedereen die bij Gezonder-Nederland een programma volgt, heeft in het verleden al heel wat geprobeerd. Tijdens de intake bespreken we dit uitvoerig en we onderzoeken samen waardoor het in het verleden niet gelukt is. Zo proberen we het kantelpunt waarop je het wilt opgeven voor te zijn, zodat je je nieuwe gedrag beter kunt volhouden.

Opdracht 6: Motiveer, evalueer, corrigeer, complimenteer

Zorgen voor motivatie is onwijs lastig. Veel mensen hebben een haat-liefde verhouding met voornemens en doelen. Herinner jezelf regelmatig aan waar je mee bezig bent en waarom. Dit kan op verschillende manieren. Binnen Gezonder-Nederland helpen we je, doordat onze app elke dag een pop-up geeft. Maar je kunt ook een oude foto op de koelkast te hangen van hoe jij weer wilt worden of een motiverende quote op de achtergrond van je telefoon plaatsen. Dit kan je helpen je doel voor ogen te houden.

Sta elke week even kort stil bij de afgelopen week en evalueer: wat ging er niet goed, wat wel en wat ga je nu anders doen? Corrigeer jezelf en je plan van aanpak net zolang totdat jij jouw perfecte balans hebt gevonden. Complimenteer jezelf dan ook als jij je hebt gehouden aan de vooraf gestelde afspraken. Geef jezelf een schouderklopje en trakteer jezelf af en toe op een klein presentje! Zo houd je het leuk en is het makkelijker vol te houden.

Mocht je er alleen niet uitkomen, dan help ik je graag.

Succes met de voornemens!

Liefs, Yentl.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge