Wanneer verbrand je vet?

Wanneer verbrand je vet?

Hoe krijg je dat vet nou weg?

Een maatje minder, iets strakker in je vel, meer zichtbare spiermassa,  misschien wil je het allemaal wel. Maar hoe zit dat nu precies met vetverbranding? Wanneer verbrand je vet? Dat vertel ik jou in dit artikel!

Creëer een negatieve energiebalans

Wanneer we spreken van een energiebalans, dan bedoelen we een balans tussen de hoeveelheid energie uit voeding (kcal) en de hoeveelheid energie die je lichaam verbruikt.

Wanneer je wilt afvallen,  moet je meer energie verbruiken dan dat je binnen krijgt. Dit noemen we een negatieve energiebalans. Wanneer je een positieve energiebalans creëert, kom je aan en krijg je dus meer energie binnen dan dat je verbruikt. Als je niet meer eet dan je nodig hebt, blijft het gewicht ook stabiel en kom je niet aan.

vet verbranden

Maar, wat is de hoeveelheid energie die jouw lichaam nodig heeft?

De hoeveelheid energie die je nodig hebt, wordt beïnvloed door drie componenten.

  1. Rust metabolisme
  • Dag- en nachtritme;
  • Lichaamsgrootte;
  • Lichaamssamenstelling;
  • Geslacht;
  • Leeftijd;
  • Overige factoren.
    • Denk aan temperatuur, psychologische factoren, fysieke factoren, ziekte, farmacologische effecten.
  1. Fysieke activiteit
    • Je mate fysieke activiteit heeft invloed op de energiebehoefte.
  2. Energie voor het verweken van voedsel
    • Wanneer er een maaltijd is genuttigd gaat tijdelijk je stofwisseling omhoog.

Hoe bereken je wat je nodig hebt?

Wat je nodig hebt is volgens de Harris Banidict methode afhankelijk van de volgende factoren: geslacht, leeftijd, gewicht en lengte. Dit bepaalt je ruststofwisseling, BMR (Basal Metabolic Rate). Het aantal calorieën dat je lichaam in rust verbrandt. Je BMR is nodig om je lichaam te laten functioneren. Denk aan het laten kloppen van je hart, het groeien van je haar en het vernieuwen van andere cellen.

Mannen:

88,362 + (13,397 x gewicht in kilogrammen) + (4,799 x lichaamslengte in centimeters) – (5,677 x leeftijd in jaren) = energieverbruik in rust

Vrouwen:

447,593 + (9,247 x gewicht in kilogrammen) + (3,098 x lengte in centimeters) – (4,330 x leeftijd in jaren) = energieverbruik in rust

BMR + PAL waarden

Je kunt je vast voorstellen dat wanneer iemand een baan heeft waarin hij of zij de hele dag loopt, deze persoon meer energie nodig heeft dan iemand die de hele dag zit. De extra energiewaarden die hier berekend worden, noemen we PAL waarden (physical activity level). De energie die je verbruikt met werkzaamhedenen/of sporten moet je vermenigvuldigen je BMR om zo tot je totaalbehoefte te komen.

Actieve sporters of mensen met fysiek zware banen hebben dus een hogere energiebehoefte dan anderen.

Levensstijl

 

PAL-waarde

 

Inactief:

Zittend werk (niet sporten)

 

1.2
Licht actief:

Zittend werk (1-3 keer per week sporten)

1.4 – 1.5

 

Gemiddeld actief

Zittend werk (3-5 keer per week sporten)

1.6 – 1.7

 

Actief:

Staand werk (4-7 keer per week sporten)

1.8 – 1.9

 

Zeer actief:

Zwaar werk (meerdere keren per dag sporten)

2.0 – 2.4

 

 

Conclusie:

Hoe verbrand je vetmassa? Door minder energie binnen te krijgen dan je lichaam nodig heeft.

Wil je de verloren vetmassa eraf houden? Dan komen we op het onderwerp ‘gedragsverandering’. Dit is een onderwerp waar Gezonder-Nederland in gespecialiseerd is. Wij stellen samen met jou realistische doelen op, werken daar actief aan en behalen ze.

 

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge