Waarom moet je veel water drinken?

Water drinken

Eén van de meest genoemde en goedkope manieren om aan je gezondheid te werken is om voldoende water te drinken. Maar hoeveel heb je nodig en waarom? Dat vertel ik jou in dit artikel.

Het belang van vocht

Vocht is nodig zodat de darmen voedingsstoffen kunnen opnemen en zodat ze voedings- en afvalstoffen kunnen transporteren. Daarnaast is vocht noodzakelijk bij het regelen van het lichaamstemperatuur.

Hoeveel heb je nodig?

Gemiddeld heeft een volwassene 1,5 tot 2 liter vocht per dag nodig. De exacte hoeveelheid hangt af van de inspanning die iemand levert (veel of weinig zweten), de temperatuur, het voedsel dat je binnen krijgt, je leeftijd en je gezondheid.

Naast de aanbevolen 1.5 tot 2 liter die je drinkt, krijg je ook vocht via je voeding binnen. Hoeveel dit is, hangt samen met je voedingspatroon.

Wat kun je dan het beste drinken?

Nou kun je bij vocht denken aan een lekker rood wijntje, maar onder de juiste vorm van vocht verstaat het voedingscentrum water of thee en koffie zonder suiker. Ik zou je niet het advies geven om veel koffie te gaan drinken, hou het op een maximum van vier kopjes koffie per dag.

Er zitten trouwens ook een aantal voordelen aan het drinken van koffie. Zo zouden twee tot vier koppen koffie per dag het risico op hartziekten en een beroerte met 10% verlagen.

Pimp je glas water

Misschien vind je de hele dag door water drinken wat saai. Dan kun je altijd voor thee gaan met verschillende smaken, of je pimpt je glas water:

  • Voeg Mint of munt toe (ja, kan ook gewoon in koud water)
  • Voeg citroen of limoen toe
  • Doe een paar schijfjes komkommer in je glas
  • Pureer of stamp wat blauwe bessen plat en doe hier vervolgens water bij
  • Watermeloen met munt is ook een heerlijke combinatie

Wat is jouw favoriete manier van het ‘pimpen’ van je water?

Hoe drink jij je zomerse drankje het liefst?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge