Voorkom stress en een burn-out

Voorkom stress en een burn-outStress en Burn-out zijn volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie arbeidrisico’s waarvoor gewaakt moet worden. Stefanie heeft al een blog geschreven  over hoe je de situatie van nu kunt beoordelen. Heb jij het gevoel dat je te veel hooi op je vork neemt? Pas de onderstaande tips toe en voorkom stress en een burn-out.

  1. Zeg eens nee

Ken en accepteer jezelf hoe je bent. Heb je een keer geen zin om af te spreken met je vrienden? Zeg dan gewoon eens nee. Jij doet er ook toe en je bent niet alleen op de wereld om anderen te pleasen.

  1. Maak een lijstje 

Er zijn dingen in het leven die je energie kosten en er zijn dingen die je energie opleveren. Maak een lijstje met de positieve én de negatieve punten en kijk of je hier wat aan kunt veranderen. Welke dingen kosten je energie? Kun je zorgen voor meer balans? Denk niet in problemen, maar in oplossingen!

  1. Vraag om hulp

Lukt het je allemaal niet meer en heb je gevoel dat je verzuipt? Vraag om hulp! Dit kan in de werksfeer zijn en/of in de privé sfeer. Misschien is er een coach op het werk die een bijdrage kan leveren aan de werkdruk die je ervaart?

Misschien kan je partner een extra wasje draaien of boodschappen doen? Misschien kun je iemand in huis nemen die één keer per week schoonmaakt? Natuurlijk brengt dat kosten met zich mee, maar je echt goed voelen, dan is onbetaalbaar!

  1. Me time!

Plan regelmatig een moment me time in. Even rust en doen wat JIJ wilt, heerlijk! Lees een boek, ga in bad of maak een wandeling in het bos. Nu draait het niet om je werk of je gezin, maar om jou!

  1. Beweeg

Genoeg bewegen zorgt voor een verhoging van je energiepeil. Daarnaast zorgt bewegen voor ontspanning, doordat het je geest tot rust brengt. Niet alleen maar goed voor de lijn dus..

  1. Eathealthy 

Gezonde voeding en een gebalanceerd eetpatroon geven energie en zorgen voor  een goede weerstand. Niet alleen belangrijk om je te wapenen tegen het griepseizoen, maar ook om je weerbaarder te maken tegen de klachten van stress.

  1. Neem de signalen serieus

Sta een stil bij hoe jij je voelt. Je lichaam kan op verschillende manieren aangeven dat het even te veel is. Negeer dit niet en neem contact op met je huisarts.

 

Alles draait om het vinden van de juiste balans. Hard werken is natuurlijk niet erg, als er maar voldoende ontspanning tegenover staat!

 

Liefs, Yentl♥.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge