Voel je beter met deze oefeningen

Heb jij een goede ademhaling? 

Heb jij een goede ademhaling?

Weinig mensen hebben door dat ze een te hoge ademhaling hebben. Dit sluipt er vaak ongemerkt in, omdat er spanning in het lichaam komt. Niet alleen lichamelijke inspanning zorgt voor vermoeidheid, ook zorgen en stress  hebben vermoeidheid als resultaat.

Maar even terug naar jou, heb jij een goede ademhaling? Of doe je dankzij de stress in je leven toch iets ‘verkeerd’?

Wat is een verkeerde ademhaling?

Wanneer we inademen brengen we lucht met zuurstof het lichaam in. Als we vervolgens uitblazen, dan blazen we lucht die rijk is aan koolzuurgas naar buiten.

Je kan spreken van een verkeerde ademhaling als het verversen van lucht te snel gebeurt, waardoor we veel koolzuurgas verliezen.

Hierdoor blijft er te weinig koolzuurgas achter in het bloed ,wat kan zorgen voor een tal van lichamelijke klachten. Hierbij kun je denken aan druk op je borst, benauwdheid, een gehaast gevoel, hartkloppingen, duizeligheid, verhoogde bloeddruk, misselijkheid of buikpijn, veel zweten en tintelingen in vingers, mond of voeten.

Het koolzuurgas stimuleert de afgifte van zuurstof uit het bloed naar de lichaamscellen. Wanneer we te veel koolzuurgas uitademen, bereikt te weinig zuurstof de hersenen, waardoor ze minder goed doorbloed worden.

 

Wat is een goede ademhaling?

 

  • Wanneer je in een ruststand verkeerd, zal het tempo voor volwassenen tussen de zes à twaalf keer per minuut liggen.
  • De ademhaling verloopt vloeiend, zonder zuchten of de adem vastzetten.
  • De ademhaling verloopt moeiteloos en kost geen inspanning.
  • De ademhaling loopt voornamelijk via de buik

Heb jij een goede ademhaling? Ademhalingsoefeningen:

Buikademhalingstechniek

De buikademhalingstechniek is een ademhalingsoefening die het best werkt vóór je in een stressvolle situatie terecht gaat komen.

 

Plaats één hand op je borst en de andere hand op je navel. Haal diep adem door de neus en zorg ervoor dat je ook goed en rustig uitblaast. Het doel is: zes tot tien keer diep ademhalen per minuut voor een periode van tien minuten. Je kunt op deze manier de hele dag meer ontspannen zijn en een lagere bloeddruk hebben.

 

Ratio ademhalen

Een goede ademhalingsoefening tegen stress is een 1:2 ratio volgen. Daarmee wordt bedoeld: maak je uitademing dubbel zo lang als je inademing.

Doordat de ademhaling rustig is, kalmeert je zenuwstelsel. Je schakelt over van actief naar rustig.

 

Wil jij de regie over je leven terugpakken en minder gestrest zijn? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Stressreductie is een één van de pijlers van Gezonder-Nederland. Samen zorgen wij voor een gezondere en gelukkigere versie van jou.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge