Verhoogde eiwit inname doet afvallen?

proteinTegenwoordig zie ik veel mensen met shake bekers lopen. Sporters en niet sporters. In het verleden zijn er veel hype’s geweest die beweerden dat je veel eiwitten moest eten, weinig koolhydraten en vetten om af te vallen. Elk artikel, elk boek beweerd weer wat anders.

Het is moeilijk om tegenwoordig te ‘weten’ wat goed is. Verdiep je eerst in een bepaalde hype, voordat jij besluit hierin mee te gaan.

Past deze levenswijze bij mij? Geeft dit meerwaarde? En belangrijk, is dit gezond voor mijn lijf? We leven allemaal anders, hebben andere behoeftes en hebben andere doelstellingen.

Als jij inmiddels op het punt bent dat er NU iets moet veranderen, bedenk hoe je dit wil gaan doen.

Door alleen meer eiwitten te gaan nuttigen gaan er geen drastische veranderingen plaatsvinden. Het gaat om balans. Als je voedingspatroon, beweegpatroon en je rust in balans is, DAN ga je veranderingen ervaren. En nee, dit is niet binnen een hele korte periode.

Houdt er wel rekening mee dat je door het gebruik van eiwit shakes, naast je reguliere voedingspatroon te veel eiwitten binnen kan gaan krijgen. Wist je dat er ook eiwitten in zuivel, groenten, graanproducten en vleesproducten zitten? Samen met de inname van shakes kan dit er voor zorgen dat je te veel eiwitten binnen krijgt. Wat gebeurd er met je lichaam met ‘te veel’ eiwitten als je lichaam dat niet nodig heeft? Dat zorgt voor een grote belasting voor je nieren. Je nieren zorgen voor verwijdering van ureum, dit ontstaat bij afbraak van eiwitten. Een verhoogde uitscheiding van afbraakproducten betekent een verhoogde behoefte aan water om deze producten te kunnen lozen. En wat gebeurd er nog meer denk je? JUIST! Een teveel aan eiwitten wordt opgeslagen als vetweefsel.

Hieronder een klein stukje informatie over eiwitten.

Waarvoor zijn eiwitten eigenlijk nodig?

Het lichaam van een mens bestaat voor ongeveer 17% uit eiwitten. Ze vormen een bestanddeel van alle weefsels en cellen. Spierweefsel is opgebouwd uit eiwit. Niet alleen in onze armen en benen zit spierweefsel, ook in ons hart.

De functies van eiwitten zijn:

  1. Bouwstof
  2. Brandstof
  3. Bestanddeel voor hormonen
  4. Bestanddeel voor enzymen
  5. Bestanddeel voor antistoffen
  6. Transportmiddel van verschillende stoffen

Wanneer het lichaam de eiwitten niet nodig heeft voor de bovenstaande functies kunnen ze worden verbrand. Bij deze verbranding komt energie vrij. 1 gram eiwit levert 17 kilojoules (4 kilocalorieën).  Wanneer het lichaam energie nodig heeft en er zijn geen koolhydraten of vetten beschikbaar, dan pas gebruikt het lichaam eiwitten als brandstof.

De behoefte en hoeveelheid van eiwitten is afhankelijk van verschillende factoren:

  1. Leeftijd
  2. Geslacht
  3. De hoeveelheid energie die de voeding levert
  4. Gezondheidstoestand
  5. Activiteitenpatroon

Kortom, voordat je geld uit gaat geven en veel eiwit shakes gaat nuttigen, neem je huidige leefstijl onder de loep en kijk wat bij jou past. Kijk waar jouw lichaam behoefte aan heeft. Kom je er niet uit? Neem vrijblijvend contact met me op.

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge