Tips voor beginnende hardlopers

Tips voor beginnende hardlopersIedereen is bij nul begonnen

Wil je beginnen met hardlopen en wil je graag een halve marathon lopen? Bad news: Je kunt niet meteen 21 km hardlopen en je hebt niet direct een conditie van een paard. Je lichaam is er niet voor gemaakt om gelijk enorm zware inspanningen te leveren. Maar het goede nieuws is: in dit artikel vindt je tips voor beginnende hardlopers, dus door het rustig op te bouwen kun jij die 21 km zeker weten rennen.

Goede voornemens

Je ziet het te vaak gebeuren. Er worden goede voornemens gemaakt “Dit jaar ga ik sporten”, maar fitness is niks want daar word je breed van (grootste fabel ever) en van hardlopen val je af, dus ga ik dat doen. Hier gaat het dus al mis. Van fitnessen word je niet breed, een vrouw heeft daar het hormonenstelsel niet voor. Een man kan ik zich inderdaad wel breder trainen, maar ook dat komt echt niet van een keer fitnessen. Maar iedereen denkt meteen aan bodybuilders, maar helaas die gebruiken rotzooi om zo te kunnen worden. Daar is niks natuurlijks aan. Dus voor je begint met sporten moet je alvast deze gedachten laten gaan. Het zijn fabels.

Beginnende hardlopers

Goede voornemens maken is natuurlijk erg goed. Helaas is de uitvoering ervan vaak niet zoals het moet. Beginnende lopers gaan te hard van stapel, rennen niet op aangemeten hardloopschoenen, bouwen niks op, maar willen meteen die 20 km halen en zitten binnen een paar weken weer op de bank. Met of zonder blessure, maar zijn totaal niet meer gemotiveerd. Waarom niet? Ze merkten dat ze helemaal geen 21 km kunnen rennen en dan is het ineens niet meer leuk.

Wees zuinig op je lichaam

Maar hardlopen is natuurlijk WEL leuk. Met een goede basis kan ook jij straks een 21 km rennen als jij jezelf maar de tijd gunt. Doe dit vooral voor je eigen lichaam. Je hebt je lichaam tenslotte nodig tijdens het rennen dus wees er zuinig op.

Opbouwfase

Rustig opbouwen is het toverwoord. Waarom? Een conditie krijgen we niet cadeau, die moet je zelf creëren. Een hardloopconditie is weer een totaal andere conditie dan bijvoorbeeld iemand die op de racefiets zit. Daarnaast is hardlopen een van de meest belastende sporten voor je lichaam. Je lichaam maakt voortdurend dezelfde beweging en dat is niet heel erg bevorderlijk voor al je banden en pezen en gewrichten in je lichaam.

Wat gebeurt er als jij een aantal kilometers aan het rennen bent? Je lichaam maakt constant dezelfde beweging dus krijgt het ook constant dezelfde klappen op dezelfde plekken. Dit kan je lichaam dus niet compenseren. Vanuit je benen (daarmee lever je natuurlijk het meeste werk) komen er elke keer schokken door je lijf. Je kniegewricht krijgt dus gedurende de run elke keer flinke klappen die moeten worden opvangen, dit straalt door naar boven richting je bekken en onderrug.

Het is dus ook niet vreemd dat als jij nooit aan hardlopen gedaan hebt en ineens 20 km wilt gaan rennen dat jij de volgende dag geen spierpijn hebt maar gewoon ECHTE pijn hebt in je lichaam. Vandaar dat de opbouwfase zo belangrijk is. Het begin is saai, dat geven wij toe. Maar een topatleet is ook niet gekomen waar hij/zij nu staat zonder het op te bouwen. Daar hebben heel veel uren van trainingen ingezeten.

De 6 belangrijkste punten

Let op de volgende punten voor een goede start:

  1. Aangemeten hardloopschoenen. Bij een hardloopspeciaalzaak kunnen ze je helpen aan de perfecte schoenen voor jouw voeten. Iedereen staat en loopt anders dus heeft ook andere schoenen nodig. Bezuinig hier niet op. Dit voorkomt nare blessures.
  2. Een hardloopschema voor beginners. Je kunt bijvoorbeeld op de site van Runnerworld een hardloopschema vinden voor beginners. Gebruik deze ook en wees niet eigenwijs en zomaar een stuk proberen te rennen.
  3. Rennen met Evy. Met mp3 bestanden word je onderweg begeleid. Zij vertelt jou hoe lang je moet rennen, ze motiveert je onderweg.
  4. Rennen met Renate Wennemars. Running Coach een app van Start to Run helpt jou met het opbouwen van je kilometers. Ook hierbij krijg je motiverende aanwijzingen, hardloopschema, en dat op een lekker beat.
  5. Sportkleding. Je hoeft niet meteen dure kleding van Nike, Adidas, Odlo etc. aan te schaffen. Maar trek geen normale katoenen kleding aan, een wijde joggingsbroek, een katoenen T-shirt etc. Dit gaat schuren en daar krijg je brandwonden van (doet erg zeer!). Bij de H&M kun je voor mannen en vrouwen prima hardloopkleding kopen en de prijzen zijn ook zeer aantrekkelijk.
  6. Zorg dat er altijd een dag rust tussen je trainingen zitten. Luister naar je lichaam! Geeft je lichaam aan dat het vandaag niet lukt, dan moet jij je daaraan houden. Maar blijf wel onderscheid houden tussen het feit dat jij geen zin hebt of dat je lichaam niet mee werkt. Je lichaam is belangrijk, jouw zin niet. Je gaat gewoon als je geen zin hebt, want wanneer je eenmaal bezig bent, dan ben je blij dat je bent gegaan.

Hardlopen is zo fijn!

Voor vragen zijn wij altijd bereikbaar per mail, op onze site, Facebook pagina, Twitter en Instagram. Dus vraag maar raak en blijf ons natuurlijk volgen voor nog meer leuke hardloop weetjes, feitjes, voeding en gezelligheid 🙂

Geschreven door Stefanie & Erlinde van Run-way girls

Volg je hun al? Dit kan op de volgende kanalen:

Ik zeg doen!

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge