Tips om je gezonde eetpatroon vasthouden

hoe hou je een gezond eetpatroon volHoe hou je een gezond eetpatroon vol?

Als je vraagt aan mensen waar ze denken dat het mis gaat wanneer ze gewicht willen verliezen, antwoorden ze vaak dat het vasthouden van een gezond eetpatroon lastig is. Het voorgenomen bewegen is vaak makkelijker vol te houden dan de juiste voeding tot je nemen. Ik geef je tips over hoe jij je gezonde eetpatroon wél vast kunt blijven houden.

Jezelf alles ontzeggen is de grootste fout die je kunt maken

Vanaf vandaag doe ik ALLES anders en eet ik alleen nog maar gezond! Ja, superleuk voor de eerste week, maar daarna gaat het lastig worden. Wanneer je jezelf iets ontzegt, wordt de craving hiernaar alleen maar groter. Wat je veel beter zou kunnen proberen, is een balans vinden tussen gezond eten en kleine verwenmomentjes. Probeer je voor 80% vast te houden aan je voorgenomen eetpatroon en zie de overige 20% als een verwenmomentje, door bijvoorbeeld een klein stukje chocolade te nemen bij de koffie.

Of trakteer jezelf in het weekend op een lekkere pizza en eet verder zoals je doordeweeks ook doet.

Hoe minder, hoe beter

Minder eten is de sleutel wanneer je wil afvallen. Wanneer je te zwaar bent, heb je een langere periode meer gegeten dan je nodig hebt om goed te kunnen functioneren. Maar als jij jezelf plotseling gaat uithongeren, krijg je hoogstwaarschijnlijk een gigantische terugval (wat ook niet zo gek is). Wanneer je een terugval hebt, en je het calorietekort dat je hebt opgebouwd er vervolgens weer bij eet, zul je niet gaan afvallen.

Creëer een negatieve energiebalans

Uiteindelijk is afvallen een simpele som. Minder calorieën eten dan je nodig hebt (= een negatieve energiebalans), maar wanneer je hier bijvoorbeeld 1000 kcal onder gaat zitten, gaat je lichaam vragen om meer energie. En kies jij in een uitgehongerde bui veel sneller voor ongezonde dingen.

Stel: je hebt 2000 kcal nodig om te functioneren, en je wilt graag afvallen omdat je te zwaar bent. Ga hier dan 300 kcal onder zitten. De kilo’s zullen er niet afvliegen, maar het voorkomt dat je de hele dag moe bent en honger moet lijden. Uiteindelijk hou je dit lang vol, in tegenstelling tot jezelf uithongeren.

hoe hou je een gezond eetpatroon vol

Kies voor de juiste producten

Ik begeleid heel veel mensen die als wens hebben : afvallen. Ze krijgen dus minder energie (=kcal) binnen dan ze nodig hebben, waardoor ze afvallen, en toch hoor ik de opmerking: ‘wow, moet ik zo veel eten?’ De keuze voor bepaalde producten kan ervoor zorgen dat je vol zit, maar niet gigantisch veel kcal binnen krijgt.

Eet totdat je voor 80% vol zit

Overeten is iets dat veel gebeurt. En dat dit gebeurt, kan meerdere redenen hebben. Vaak nemen mensen geen tijd voor tussendoortjes waardoor ze tijdens de lunch of het avondmaal heel veel honger hebben. Men gaat dan vaak sneller eten waardoor het seintje van ‘vol’ te laat in het brein aan komt en je dus meer eet dan nodig

Het werkt niet voor iedereen, maar misschien wel voor jou: verspreid je eetmomenten over de dag. Eet vaker, maar minder. Veel mensen ervaren dat ze geen after dinner dips meer hebben en meer energie ervaren gedurende de dag.  

Eet gevarieerd

Ondanks het feit dat we echt alles kunnen vinden op het internet, denken nog veel mensen dat gezond eten smaakloos en saai is. Een gezond eetpatroon bestaat niet uit verschillende salades, maar ook uit heerlijke én makkelijk eenpansgerechten of ovenschotels!

Door elke dag nieuwe smaken tot je te nemen, merk je hoe leuk en lekker gezond eten is. Je smaakpupillen passen zich aan waardoor je eerder gaat proeven dat iets bijvoorbeeld vrij zout is (mensen die alles zelf maken ervaren dit vaak wanneer ze een keer een kant-en-klare maaltijd halen).

 

Heel veel succes met het creëren en vasthouden van een gezond eetpatroon !

Wil je de uitdaging samen met mij aangaan? Dat kan! Ik maak een advies afgestemd op jou en jouw voorkeuren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge