Tijdswinst binnen je krachttraining?

tijdswinstbinnenjekrachttraining?Wil jij graag tijdswinst binnen je krachttraining? Of ben je op zoek naar een nieuwe prikkel? Train dan een keer met supersets! In een supersets training doe je twee oefeningen achter elkaar aan zonder pauze (daar is al tijdswinst binnen je krachttraining). Je begint met je eerste oefening en als de set klaar is, leg je de gewichten weg en je gaat gelijk door met de set van je andere oefening. Er zijn verschillende methoden om gebruik te maken van supersets. Welke manier jij ook kiest, supersets is een goede manier om je training een boost te geven, meer werk te verrichten in minder tijd en om achterblijvende spieren extra aan te spreken.

Binnen supersets training, zijn er drie soorten.

  1. Binnen de zelfde spiergroep, twee oefeningen voor een spiergroep
  2. Tegenovergestelde spiergroepen (de buiger en de strekkende spier of de duwende en trekkende spier)
  3. Een tweetal ongerelateerde spiergroepen

1. Supersets binnen dezelfde spiergroep

Dit is een intensieve manier van trainen. Dit kun je echter op verschillende manieren doen.

–    Voor vermoeien

Bij deze wijze van trainen doe je een isolatieoefening (oefening specifiek voor die spiergroep) vóór een compound oefening (waarbij ook andere spiergroepen actief zijn). Het idee hierachter is dat je de spiergroep uitput met de isolatieoefening en daarna met behulp van de compound oefening, de vermoeidheid voorbij het normale eindpunt trekt. Dit is mogelijk omdat er met de compound oefening meerdere spieren helpen de herhalingen voor elkaar te krijgen.

Een nadeel van deze wijze van trainen is, is dat je tijdens de compound oefening omlaag moet gaan qua gewicht i.v.m. de vermoeidheid.

–    Na vermoeien

Op deze manier trainen is de tegenovergestelde manier van het voor vermoeien. Je pakt eerst een compound oefening en dan een isolatieoefening. Het voordeel van deze volgorde is, is dat je meer gewicht kan pakken met de compound oefening. Dit is beter voor het ontwikkelen van je kracht.

–    Compound supersets

Het idee van deze manier van trainen is dat je twee compound oefeningen achter elkaar uitvoert. Dit zorgt ervoor dat je je lichaam extra belast.

Voordat je begint, bedenk welke oefeningen je gaat kiezen. Je hebt na de eerste oefening minder coördinatievermogen. Kies daarom bijvoorbeeld eerst een losse oefening en daarna een machineoefening.

–    Isolatieoefeningen supersets

Dit is een goede manier van trainen wanneer een spiergroep niet reageert zoals je dat zou willen. Bij deze training doe je twee isolatieoefeningen voor dezelfde spiergroep achter elkaar. Dit is een goede manier om bepaalde spieren extra aandacht te geven.

2.     Tegenovergestelde spiergroepen supersets

Deze manier van supersets wordt veel gebruikt. Je traint hierbij tegenovergestelde spiergroepen. Door het afwisselen van de spiergroep, kan de andere spiergroep rusten. Doordat er rust plaats vindt, kun je voluit trainen omdat er geen krachtverlies plaatsvindt.

3.    Een tweetal on gerelateerde spiergroepen

Deze manier van trainen wordt vaak gebruikt als er een kleine spiergroep achterblijft. Deze methode wordt vaak toegepast om de buikspieren en kuiten te trainen. Ben je bijvoorbeeld je borst aan het trainen, kan je tussendoor je kuiten of buikspieren trainen. Zo maak je ongemerkt meerdere sets voor de desbetreffende spiergroep waar je anders niet de energie voor zou hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge