Stress of een Burn-out?

Stress of een Burn-out?Heb jij ook wel eens het gevoel dat het je allemaal te veel wordt? Denk je aan stress of een burn- out? Je werk, je gezin, je familie, je vrienden: iedereen wil je aandacht geven en voor je gevoel vraagt iedereen ook om je aandacht. Voeg hierbij een ongeplande situatie en je schiet in de stress. Even stress ervaren is geen ramp, maar bij langdurige stress verleer je je te ontspannen en bouw je een tekort op. Als mens ben je geneigd om sneller door te gaan, dan stil te staan bij de situatie. Want stil staan komt nooit goed uit.


Stress heeft een groot impact op ons lichamelijk en geestelijk functioneren. Ongemerkt schakelt je lichaam over naar een overlevingsstand en maakt het stresshormonen (cortisol en adrenaline) aan, waardoor we het idee hebben dat we vol energie zitten, maar ook het gehaaste gevoel(hoge hartslag) ervaren.

Voorbeeld: Je hebt geen plezier meer in je werk, je gaat maar door omdat het moet (kantelpunt 1). Je neemt je eigen signalen niet serieus en gaat niet opzoek naar een oplossing. Totdat jouw batterij leeg is en je tot stilstand komt. Je hebt een burn-out. Resultaat: Je geest is opgebrand en je lichaam doet niet meer mee(kantelpunt 2). In onderstaande tabel staan de stappen van stress naar een burn-out kort omschreven. Dit model wordt gebruikt door het centrum van Stressmanagement.

Stress of een Burn-out?

Zoals je ziet is stress een sluipend en ‘stil’ gebeuren. Zonder dat je het zelf beseft, ga je over naar een volgend hokje en opeens beland je in het laatste hokje ‘burn-out’. Daarom is het erg belangrijk om lichamelijke signalen van stress serieus te nemen. Denk hierbij aan: last hebben van verkrampte nek-en schouderspieren, hoofdpijn, migraine en rugklachten, je grieperig voelen, last hebben van

infecties en auto immuunziekten, je hart slaat regelmatig op hol en je bloeddruk is te hoog, je maakt langdurig vecht-of- vlucht hormonen aan, je menstruatie is onregelmatig en je libido verdwijnt. Andere signalen zijn: je haalt bij vlagen te snel adem,  bent duizelig, hebt serieuze slaapproblemen, last van angsten en je voelt je depressief.

Nu is het niet gezegd dat je dit allemaal hoeft te ervaren. Dit zijn de meest voorkomende signalen.

Het is goed om regelmatig stil te staan bij de dingen die je doet en daarvan ook te genieten. Zo zijn er nog een aantal tips om je dagelijks te ontspannen, wat op er op de langere termijn voor zorgt dat je langdurige stress voorkomt:

  • Knuffel je partner, je kind, een vriend/vriendin of huisdier om het knuffelhormoon oxytocine aan te maken. Hier word je namelijk een stuk gelukkiger van.
  • Beweeg of sport en rust daarna uit.
  • Ga lekker lang lunchen en kletsen met een dierbare.
  • Neem een warm bad of ga douchen of voor het slapen gaan.
  • Wees niet TE perfectionistisch, maak realistische doelen en stel ze bij als dat nodig is.
  • Luister ontspannende muziek, en doe hierbij ademhalingsoefeningen.

Wanneer je merkt dat het je niet lukt om uit je vicieuze cirkel te komen en je voelt je steeds ellendiger worden, dan is het goed om een professional in te schakelen om jou te helpen bij jouw “probleem”. Bij werkgerelateerde problemen zal dit je leidinggevende zijn, maar wanneer het om andere zaken gaat, zal dit een huisarts zijn. Zij zullen samen met jou kijken naar een vervolgstap. Meestal zal dit een psycholoog zijn, die jou handvatten kan bieden om je zo snel mogelijk weer op de been te helpen. Neem je stressklachten serieus en doe er iets mee, want voordat je het weet zit je dieper in de put!

Geniet van iedere dag en kijk naar de kleine dingen die je in bezit hebt! Die zijn vaak nog dierbaarder dan de dingen die je nog wilt bereiken. Durf ook eens achterom te kijken!

 

Liefs, Stefanie

 

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge