Sporthorloge als hulpmiddel

Waarom ik een sporthorloge als hulpmiddel gebruik..

Misschien heb je het wel eens voorbij zien komen, ik train vaak met een sporthorloge. Ik heb meerdere redenen deze te gebruiken. Zo heb ik een vrij hoge hartslag van mezelf, dus ik kan die dankzij het horloge ‘in de gaten houden’. Daarnaast houd ik in mijn trainingen de tijd tussen de verschillende sets in de gaten, zodat ik een optimale herstelperiode heb (de duur van je herstelperiode is afhankelijk van het doel van de training). Maar naast deze voordelen vind ik het persoonlijk ook leuk om te zien hoeveel kilocalorieën ik heb verbrand en om te kijken of ik wel goed genoeg mijn best heb gedaan. In sommige gevallen doen ik nog een extra oefening.

Wat kan het voor jou betekenen?

Luisteren naar je lichaam is een echte kunst

De gemiddelde hartslag van een persoon met een normale fysieke conditie ligt in rust tussen de 60 en de 80 slagen per minuut. Wanneer je een topsporter bent, liggen deze waarden een stuk lager, tot soms zelfs minder dan 40 slagen per minuut. Tijdens fysieke inspanning loopt je hartslag op (iets wat ook bij hevige stress kan gebeuren). Wat je maximale hartslag is, is afhankelijk van je leeftijd en de erfelijke aanleg.

 

Je gemiddelde hartslag kan een goede indicator zijn om iets te zeggen over je algemene fysieke conditie. Want hoe meer je beweegt en fysieke inspanning levert, des te minder je hart hoeft samen te trekken om bloed naar je spieren te pompen. Wanneer je traint met een hartslagmeter of een sporthorloge (die je hartslag registreert), kun je een duidelijk beeld krijgen van de geluiden van je lichaam.

 

Wat is jouw persoonlijke doel?

Er zijn vele verschillende sporthorloges op de markt gekomen in de afgelopen jaren. Voordat je er één aanschaft, moet jij je afvragen wat jouw persoonlijke doel is. Wat wil je kunnen teruglezen op het horloge?

De voordelen

  • Je kunt bij verschillende sporthorloges een sportcategorie kiezen. Hierbij kun je denken aan een wandeling, krachttraining, hardlopen, fietsen en zelfs zwemmen (wel handig als ie dan waterdicht is 😉 )
  • Zonder een doel is het meten van vooruitgang nutteloos. Maar met een duidelijk plan, kun je bij de meeste modellen heel wat bijhouden. Denk aan je hartslag, de duur van je training, het aantal afgelegde kilometers wanneer er een GPS functie bij zit, het aantal calorieën dat je hebt verbrand of de intervaltijden.
  • Door te snel te intensief te gaan sporten, loop je meer kans op blessures. Door het sporthorloge wordt dit inzichtelijk wanneer je je overmatig inspant en verklein je op die manier de kans op een blessure.
  • Je kunt goed in verschillende hartslagzones trainen. Met de verschillende hartslagzones kan je in verschillende training zones trainen. Dit kunnen gebieden zijn waarbij je bijvoorbeeld het beste fysieke resultaat bereikt zonder dat je helemaal uitgeput raakt (dit is vooral een pluspunt voor de duursporters). Om hiermee te werken moet je eerst hartslag in rust en je maximale hartslag weten. Wanneer je deze informatie hebt verzameld, kun je gaan werken met de verschillende training zones.
  • Je kunt jouw horloge koppelen aan dat van anderen. Zo kun je samen successen vieren, maar elkaar ook motiveren doordat je er bijvoorbeeld een competitie-element in verwerkt.

Ik ben nu erg benieuwd naar jouw ervaringen met een sporthorloge. Gebruik jij er één? Waarom wel of niet? Laat je het weten in de reacties?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge