Slecht slapen

Slecht slapenWe hebben allemaal wel eens een slechte nacht. Maar betekend dit direct dat je een slechte slaper bent? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat je jezelf een slechte slaper kunt en mag noemen wanneer je meer dan tweemaal per week slecht slaapt en hierdoor overdag minder goed functioneert (Thuisarts, 2016).

Maar wat is nu slecht slapen?

Slecht slapen wordt in de gezondheidszorg ook wel slapeloosheid genoemd. Als je slecht slapen definieert kom je uit op een toestand dat je onbedoeld wakker bent omdat je niet kunt slapen (Medisch encyclopedie, 2015). Bij slecht slapen horen de klachten van een slechte slaapkwaliteit (diepte van je slaap) en een verminderde slaapkwantiteit(hoeveelheid slaap), waardoor jou functioneren overdag negatief beïnvloed wordt.

 

Bij slecht slapen moet je denken aan moeilijk inslapen (langer dan 30 minuten nodig om in te slapen), en slecht doorslapen (frequent in de nacht wakker worden en dan moeite hebben om weer in te slapen).

Een weetje: Ruim 40% van de Nederlanders hebben last van slapeloosheid, dus je bent niet de enige. Maar vervelend is het zeker.

We weten dat slapen van essentieel belang is voor goed functioneren van lichaam en geest. Want een goede nachtrust houd de mens in balans. Maar wat zijn nu de effecten van slecht slapen op lichaam en geest?

Er zijn en worden nog steeds veel onderzoeken gedaan naar slapeloosheid en de effecten hiervan. Tijdens het zoeken en onderzoeken naar antwoorden op mijn vraag ben ik veel effecten tegen gekomen. Echter wil ik met jullie de meeste voorkomende en zorgwekkende effecten met jullie delen:

  • Weerstand vermindering; het hormoon cytokine beschermt jou lichaam tegen ziekten en infecties. Wanneer je slecht slaapt, wordt deze bescherming verstoord en ben je vatbaar voor de griep, andere ziekten en infecties. Je merkt het vaak al aan kleine blaasjes in je mond, een verstopte neus en niezen.
  • Humeur en geestelijke gemoedstoestand; een tekort aan slaap zorgt ervoor dat je gevoeliger bent voor ongelukkige gevoelens. Denk hierbij aan somberheid, moedeloosheid, energieloos en/of depressieve klachten. Bij een tekort val je vaak in een negatieve spiraal wat veel dingen in werking zet. Vaak leidt het ene probleem tot het volgende probleem.
  • Gewichtstoename; door te weinig slaap veranderd je metabolisme. Je stofwisseling zal vertragen waardoor voedingsstoffen langzamer verwerkt worden, waardoor de je lichaamsgewicht toeneemt. Bij lange nachten wakker wordt het hormoon leptine aangemaakt die het hongergevoel versterkt.
  • Concentratieproblemen; Omdat je hersenen niet voldoende rust hebben gehad is het moeilijker voor je brein om zich te focussen op alle taken en werkzaamheden. Hierdoor ben je minder scherp, heb je moeite om in beweging te komen en zijn je reacties vaak korter en negatiever dan bedoeld.

 

Slapeloosheid is een groot probleem wat veel impact heeft op jezelf en misschien wel het leven. Een advies van mijn kant is dan ook; neem je klachten serieus en ga op zoek als dat kan naar een oplossing. Soms kun je zelf al veel dingen doen om beter te slapen. Hier een paar tips:

  • Wanneer je zorgen hebt, schrijf deze op een briefje en laat het dan los. Want papier heeft veel geduld.
  • Zet je slaapkamer raam open; hierdoor koelt je lichaam sneller af en zorgt ervoor dat je dieper in slaapt valt.
  • Wanneer je wakker bent, draai dan je wekker om. Hij gaat toch wel af op je ingestelde tijd. Hoe langer en vaker je naar de wekker kijkt hoe meer stress en frustratie het oplevert.
  • Adem door je linker neusgat; door je rechter neusgat te sluiten wordt je parasympatisch systeem geactiveerd. Hierdoor ontstaat er meer kalmering in je lichaam en je hartslag vertraagd.
  • Luister naar rustgevende slaapmuziek; deze muziek zorgt ervoor dat je hersengolven trager worden wat slaperigheid opwekt.

Slapen kan een prettige betekenis hebben wanneer dit ook voor een ieder zo ervaren word. Daarom wens ik je alvast een goede nacht en hopen dat je de dag van morgen fris en uitgerust kunt opstaan.

 

Veel liefs, Stefanie

2 reacties

  1. Leuk artikel met goede informatie!

    Ik kende de adem techniek maar wist niet dat je het ook voor het slapengaan kon gebruiken! K ga het een keer uit proberen

    Heb je wel eens gehoord van de 4-7-8 adem techniek? Die vertraagt ook je hartslag en zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt en dieper slaapt :). Vind het zelf wel een erg lastige techniek, omdat je vrij lang moet doen met 1 adem.
    Mediteren voor het slapengaan helpt ook!
    En een tijd van te voren stoppen met digitale schermen en werken, zodat je hoofd en lichaam tijd heeft om er van af te kicken.

    1. Hoi Esther,

      Wat leuk dat je reageert! En wat geef je een fijne aanvulling met slaaptechnieken. De 4 7 8 techniek kende ik persoonlijk niet maar ben hem wel tegen gekomen in een onderzoek. Dit lijkt mij een zware oefening Esther 🙂

      Wat betreft het gebruik van telefoons en tv voor het slapen gaan daar heb je natuurlijk een groot punt. Ben dit zoveel tegen gekomen in onderzoekenen dat ik dat nou niet beschreven heb??!

      Zoals je wel merkt ben je nooit uitgeschreven over een onderwerp. Nogmaals erg leuk dat je leuke aanvulling doet met goede slaaptips! Liefs, Stefanie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge