Slapen

SlapenOch, ik ben er gek op, slapen. Wanneer ik na een late dienst thuis kom, kan ik mij er enorm op verheugen: slapen!!! Ik kan het zo goed. Leg mij op een houten vloer en ik slaap, ga ik even ontspannen op de bank liggen en ik slaap. Ik presteer het zelfs nog om zittend in slaap te vallen. Heb deze gave maar het chronische slaap-syndroom genoemd. Voor mij is het erg fijn om deze gave te bezitten, maar weet ook dat veel mensen het tegenovergestelde hebben.

Sommige mensen liggen nog uren wakker nadat ze op bed zijn gegaan. Hun hoofd wil niet tot rust komen en het malen is begonnen. Met gevolg korte nachten en mogelijk een slechter humeur. We kennen allemaal dat gevoel! Maar wat is nu eigenlijk het effect van slapen.

Slaap is natuurlijk terugkerende toestand waarin het lichaam en geest tot ontspanning moet komen. Tijdens het slapen gaan je spieren ontspannen en je hersenen gaan vertragen. Net zoals je ademhaling en hartslag. Je hersenen zullen alle prikkels van buitenaf gaan blokkeren, het bewustzijn verlaagd, met gevolg dat we afgesloten raken van de buitenwereld. Het slapen bestaat uit verschillende fasen. Kort probeer ik je dit uit te leggen.

Slapen

Fase 1: Moment van inslapen. Je lichaam gaat zich ontspannen, je zit of ligt lekker en je merkt dat je langzaam afsluit van de buitenwereld. Echter ben je makkelijk wakker te maken.
Fase 2: Deze fase herken ik maar al te goed! Onze slaap wordt iets dieper, maar je word makkelijk wakker van de geluiden om je heen. Wanneer je wakker wordt, heb je het gevoel dat je niet geslapen hebt, al is dit vaak schijn bedriegt.
Fase 3: In deze fase rollen we vaak na ongeveer 30 minuten. De ademhaling wordt rustiger en dieper. Hartslag daalt en het lichaam is volledig ontspannen.
Fase 4: Mijn favoriete fase! De fase van diepe slaap.  In deze fase ben je haast niet wakker te krijgen, mocht je wel wakker gemaakt worden in deze fase, dan ben je vaak flink verward en gedesoriënteerd.

Iedereen slaapt in, in een eigen fase. Dit heeft vaak te maken hoe vermoeid je bent. Wanneer je echt vermoeid bent, val je al snel in slaap vanaf fase 2. Wanneer je “verplicht” in slaap moet vallen (herkenbaar wanneer ik een late dienst heb gehad, en de volgende ochtend vroeg op moet) begint het slaapfeest vanaf fase 1. En vaak lukt het dan ook nog niet, omdat je te druk bent in je hoofd. Zelf gebruik ik voor dit soort momenten een pilletje melatonine.
Melatonine is een stof die het lichaam zelf aanmaakt in de pijnappelklier. De pijnappelklier is erg klein (25 vierkante millimeter) orgaan in het hoofd, die een gunstige invloed heeft op ons slapen. Wanneer het licht wordt buiten, stopt de pijnappelklier met de productie van melatonine zodat we uitgerust wakker worden.

Van nature ben ik een doener maar ook een gevoelsmens en kan veel dingen tot mijzelf betrekken. Hierdoor gebeurt het nog regelmatig dat ik bepaalde werkzaamheden en gebeurtenissen niet zo goed naast me neer kan leggen, en het dan mee neem naar bed. Juist dan neem ik een melatoninepilletje en na ruim tien minuten merk ik verschil. Ik word rustiger in mijn hoofd en lichaam, waardoor ik rustiger op bed kan gaan. Hierdoor val ik sneller in slaap en rol ik heel snel in fase 4.

Voor mij werkt melatonine erg goed, al is dit natuurlijk niet voor iedereen zo. Daarom kun je het overwegen om het te proberen, maar misschien heb jij zelf wel een betere tip om sneller in slaap te vallen!

Ik zeg alvast, slaap lekker voor vanavond en sta morgenvroeg uitgerust en vrolijk op.

Liefs, Stefanie

Slapen

1 reactie

  1. Pingback: Slaap je slank

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge