Motivatie

MotivatieDeel 2 – doelen behalen

In deel 1 : Motivatie – waar komt het vandaan? Is besproken op wat voor manieren je getriggerd kunt worden om actie te ondernemen.

Ben jij er al achter waarom je bezig bent met je gezondheid, je studie of het afvallen?

Wat de reden ook is van de gemaakte keuzes, het gaat er om dat JIJ gelukkig bent. Of dat nu is met dezelfde studierichting als je ouders, maatje 34 of maatje 40, het gaat erom dat jij je goed voelt.

Doelen behalen

Even de terugkoppeling maken naar gezondheid en het meest besproken onderwerp: afvallen. Heb jij al enig idee hoe jij je doelen gaat behalen? Heb jij elke dag genoeg motivatie om een stap dichter bij je doel te komen? (LET OP: het gaat in kleine stapjes. Doe geen gekke dingen om heel snel bij je doel te komen. Je gezondheid is je grootste goed!)

Motivatie zoeken en behouden

Voor iedereen werkt het anders, maar motivatie hebben we allemaal nodig. De een om zijn hardloopschoenen aan te trekken en door de regen te gaan rennen. De ander om op haar vrije zondagmiddag het eten voor de komende drukke dagen voor te bereiden.

Hieronder staan een paar tips die mij helpen om mijn droombody te ontwikkelen:

  1. Op Instagram volg ik fitnesspagina’s, fitness bodybuilders, accounts die gezonde maaltijden showen. Dit kan er bij mij echt voor zorgen dat ik op mijn enige vrije ochtend toch naar de sportschool ga.
  2. ‘It is a life style’. Maak er een gewoonte van. Plan je workouts in. Geloof me, als jij structuur houdt in je trainingsmomenten wordt het VEEL gemakkelijker.
  3. STOP met smoesjes bedenken. We kunnen het allemaal (ja, ik ook): redenen bedenken waarom het echt niet lukt vandaag. We hebben maar 24 uur op een dag en 200 dingen die we in die 24 uur moeten doen. Gun je lijf en je koppie de ontspanning door wel te trainen, hoe druk je het ook hebt.
  4. Plan je maaltijden. Ga boodschappen doen met een doordacht lijstje. Denk niet alleen aan vandaag, maar ook aan de komende, waarschijnlijk drukke dagen.
  5. Spendeer één lange avond in de keuken en je hebt er de hele week profijt van. Zorg dat je goede en gezonde maaltijden klaarmaakt voor de dagen waarop je minder tijd hebt om te koken.
  6. Omring jezelf met mensen die dezelfde richting op gaan als jij. Ik werk gelukkig in een sportschool met hele fanatieke collega’s. We hebben het vaak over training en voeding en ik vind dit geweldig! Er zijn namelijk ook mensen in mijn omgeving die mijn levensstijl minder goed snappen. Hoogstwaarschijnlijk ben jij niet werkzaam in deze sector. Zoek dan een groep mensen die precies snapt waar jij op dit moment staat.
  7. Neem de verleiding weg. Wijn is absoluut mijn nummer 1 zwakte. Als ik wijn in de kast heb staan, dan lijkt het soms net of die fles me roept. Wat ik hier tegen doe? Simpel! Ik koop het alleen op momenten dat ik het mag van mezelf (in de weekenden).

Gun jezelf en je lijf de tijd

Als je op een gezonde manier bezig bent met je figuur, is het je vast opgevallen dat het bereiken van je doelen soms verschrikkelijk langzaam gaat.

Ik ben nu even heel direct. Als je kampt met twintig kilo overgewicht, verwacht dan niet dat je dit binnen één maand kwijt bent. Die twintig kilo zat er immers ook niet bij in één maand? Je lichaam kan zich vrij snel aanpassen, waardoor je steeds meer moet doen om resultaat te behalen. Helaas pindakaas, maar belangrijk om te weten.

Bij mensen die ineens beginnen met fanatiek sporten en gezond eten, vliegen de kilo’s er af. Na een tijdje blijft dit vaak hangen. Je kunt niks anders doen dan dit accepteren.

Dit werkt hetzelfde met spiermassa opbouwen: hoe graag we ook allemaal echte fitgirls willen zijn (wat deze titel ook mogen inhouden), dit gaat niet over één nacht ijs. Ieder lichaam reageert anders. Er is niet één trainings- of voedingsschema dat voor iedereen werkt. Neem de tijd en geniet van je reis. Kijk niet alleen naar wat je nog anders wilt zien, kijk naar wat je al wel hebt bereikt!

Liefs,

Yentl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge