Mindful eten: zo doe je dat

Mindful eten: zo doe je datMindfulness is met bewuste aandacht in het hier en nu zijn. Bewust aandacht schenken aan de dingen die je doet in plaats van handelen vanuit een automatisme.

Eten is voor veel mensen een automatisme. We doen het elke dag, vaak de hele dag door. We eten vaak even vluchtig, proeven niet goed wat we eten en geven makkelijk toe aan verleidingen .

We genieten minder

Ons eten zou eigenlijk een traktatie moeten zijn. Je hebt moeite gedaan voor dat wat op je bord ligt, waarom geniet je er dan niet bewust van? Daarnaast zijn we ons meestal niet bewust van de signalen van verzadiging die ons lichaam stuurt. Daardoor eten we vaak meer dan nodig.

Mindful eten

Wanneer je volgens de principes van mindfulness eet, zul je ervaren dat je een andere relatie met eten krijgt. Je gaat beter proeven en meer genieten, je raakt sneller verzadigd én het is beter voor je spijsvertering, doordat je verteringsappen beter de kans krijgen om hun werk te doen.

4 stappen om mindful te eten:

Stap 1: vermijd afleiding

Eet met aandacht. Dat wil zeggen, vermijd afleiding van de televisie, mobiel/tablet of de weg (zet de auto even stil). Nu kun jij je focussen op dit moment en op je maaltijd.

Stap 2: gebruik je zintuigen

Kijk naar je maaltijd, ruik de overheerlijke geuren en proef bewust. Wat ruik je? Wat proef je?

Stap 3: kauw beter

Door beter en langer te kauwen kunnen de spijsverteringsappen beter hun werk doen en je zult merken dat je sneller verzadigd raakt.

Stap 4: neem je tijd

Het hoeft niet altijd snel snel, dus geniet! Je hebt toch niet een half uur in de keuken gestaan voor vijf minuten ‘plezier’? Leg af en toe je vork neer, kauw goed en geniet van wat je proeft.

Mijn persoonlijke ervaring met mindful eten:

Ik heb een keer een oefening moeten doen met een rozijn. Ik moest er eerst aan voelen en ik vond de rozijn erg veerkrachtig. Toen moest ik horen, en ik hoorde een smeuïg geluid van de rozijn die ik indrukte. Daarna moest ik aan de rozijn ruiken en ik merkte dat mijn speekselklieren in actie kwamen. Toen mocht ik eindelijk de rozijn in mijn mond doen, zonder hem door te slikken. Na 20 keer kauwen mocht ik hem doorslikken.

Conclusie? De rozijn was veel zachter en veerkrachtiger dan ik had gedacht. Hij was ook veel zoeter dan ik mij kon herinneren.

Normaal heb je een rozijn in je hand, stop je hem gelijk in je mond en slik je hem ook vrijwel zonder echt te kauwen door. Doordat ik bewust at, proefde de rozijn gewoon heel anders.

Liefs, Yentl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge