Mijn 5 tips voor een gezond en gelukkig leven

Mijn 5 tips voor een gezond en gelukkig leven

Mijn 5 tips!

Leef ik altijd gezond en gelukkig? Nope, helaas niet. Ook ik ervaar genoeg tegenslagen in het leven die mij niet in de koude kleren gaan zitten. Maar mede omdat mijn verdere leven wel gezond en gelukkig is, deel ik graag mijn tips met jou.

Voor iedereen werkt iets anders, dus denk nu niet dat jij het ook per se zo moet doen. Dit zijn mijn tips, toepasbaar op mijn leven en situatie. Wie weet heb je er ook iets aan!

TIP 1: Sport!

Ik sport minstens drie keer per week, maar het liefst heb ik vijf sportmomenten. Mijn agenda laat dat niet altijd toe, maar daar voel ik me wel het beste bij.

Ik sport gelukkig niet meer voor mijn fysiek (altijd wel gedaan, maar toch kunnen loslaten), ik sport voor mijn mentale gezondheid. Als eigen baas ben je veel aan het werk en kan je niet altijd stoppen als je dat wilt, omdat er simpelweg dingen gedaan of afgerond moet worden. Ik vind dat meestal totaal niet erg, maar ik kan minder goed tegen de lange dagen werken wanneer ik weinig sport.

Tijdens het tv kijken of het lezen van een boek kan ik in mijn hoofd nog bezig zijn met werk en heb ik voordat ik het door heb bijvoorbeeld mijn mailbox alweer geopend. Tv kijken doe ik bijna altijd met een telefoon in mijn hand om te zien wat er op social media speelt. Je moet toch op de hoogte blijven van je co- collega’s en volgers.

Maar tijdens het sporten denk ik echt alleen maar aan de oefeningen, herhalingen of gewichten. Even helemaal niks en daarom zo essentieel voor mijn geluksgevoel, omdat ik minder stress ervaar.

TIP 2: Gezond eten

Denk niet dat ik altijd gezond en mager eet, dat is namelijk echt niet zo. Ik houd ook van een vette maaltijd op z’n tijd of een sausje dat iets meer kcal levert dan ideaal zou zijn. Maar gezond eten is voor mijn gemoedstoestand ook echt een must. Ik ben stabieler qua energie en daardoor ook qua emoties.

Het overkomt mij ook echt nooit dat ik door de drukte ongezond eet. Ik zorg altijd dat mijn eten op de onmogelijke dagen voorbereid is. Wanneer ik een slechtere maaltijd eet, dan is dit ook gepland. Ik eet dus altijd bewust.

TIP 3: Genoeg slapen

Laatst zei iemand tegen mij: ‘Goh, wat ben jij gedisciplineerd! Jij ligt volgens mij altijd op tijd in bed.’ Ja, dat klopt. Grotendeels omdat ik gebroken ben rond 22.00 uur, maar ook omdat ik gewoon niet kan functioneren wanneer ik (te) weinig slaap. Ik heb echt respect voor alle ouders die door de komst van een kleine slechts vier uur per nacht slapen (of nog minder). Ik zou omvallen. Vandaar dat ik hoe dan ook genoeg slaap. Is het gigantisch druk qua werk, dan ga ik van mijn laptop gelijk door naar bed en sla ik de bank over. Gelukkig beïnvloedt dat mijn slaap niet, een luxe die niet iedereen heeft.

TIP 4: Ik plan me-time

Wisselende werktijden en werken wanneer veel mensen vrij zijn, is niet altijd fijn voor je sociale leven. Toch plan ik altijd een avond voor mezelf in. Een avond die draait om wat ik wil kijken of doen, zonder dat ik sociaal moet zijn. Heerlijk!

Daarnaast plan ik mijn weekenden ook niet ramvol, zodat ik op mijn gemak de huishouding kan doen, sporten indien gewenst of kan slapen zonder dat er een wekker gezet hoeft te worden.

TIP 5: Ik probeer zoveel mogelijk acceptatie te vinden

Stress en onrust komen voort uit meer willen dan mogelijk is. Ik wil altijd meer, maar ik probeer realistische doelen te stellen.

Ik accepteer het dan ook als ik niet elke dag kan sporten, omdat mijn werk het niet toe laat. Ik voel me daar niet schuldig over. Mijn prioriteiten liggen niet bij een ‘zo fit mogelijk lijf’, maar bij iets waar ik later als ik ‘groot’ ben ook nog iets aan heb, namelijk een mooi bedrijf.

Zakelijk gezien ontkom ik niet aan stress, mijn doelstellingen probeer ik daarom zo realistisch mogelijk op te stellen.

En wanneer er door privésituaties minder energie over is voor zo gezond mogelijk, dan is dat zo en leg ik mij daar bij neer.

Is het altijd zo simpel als ik hierboven beschreven heb? Nee, maar that’s life. Wel probeer ik alles positief te benaderen, omdat het leven daar een stuk aangenamer van wordt. Dat positief zijn lukt de ene dag beter dan de andere, maar door de tips die ik hier boven heb beschreven, ervaar ik in elk geval een gezonder én een gelukkiger leven.

Liefs, Yentl!

 

P.s. Bij Gezonder-Nederland streven wij naar blijvende gedragsverandering met een positieve mindset. Wij focussen ons niet op zo snel mogelijk veel resultaat, maar op een blijvend resultaat. Iets waar jij je hele leven lang trots op kunt zijn én ook nog eens vol te houden is.

Wil jij dit ook? Onze programma’s starten maandag 8 januari 2018. We draaien maar drie programmarondes per jaar, dus wees er snel bij. Er zijn maar beperkte plaatsen beschikbaar VOL = VOL.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge