Komt het weekend tussen jou en je doelen te staan?

Komt het weekend tussen jou en je doelen te staan?Doordeweeks houd jij je netjes aan je hoeveelheid trainingen en bereid je netjes je voeding voor. Het weekend daarentegen, kan zorgen voor heel wat verleidingen waar sneller aan toe wordt gegeven. Elke maandag weer begin jij met het werken aan je doelstelling. Maar vraag je zelf dit eens af: komt het weekend tussen jou en je doelen te staan?

De 80/20 regel

Ik ben geen coach waarbij het alles of niets is. Ik hanteer voor mijzelf ook de 80/20 regel en ik geniet ook bijna elk weekend van een lekker hapje en een wijntje. Maar als je in het weekend ‘helemaal los gaat’, dan komt het  weekend zeker tussen jou en je doel te staan.

Als jij het gevoel hebt dat je doordeweeks een stap naar voren doet en dichter bij je doelen komt, maar dat teniet doet in het weekend, dan is dat toch vreselijk zonde? Dit zou ervoor zorgen dat je stil blijft staan. En zeg eerlijk, plan je daarvoor netjes je trainingen en maaltijden, nee toch?

 

Tenzij  het je doelstelling is om met een SUPER afgetraind lijf op het strand te paraderen, hoeft het niet alles of niets te zijn. Je kunt in het weekend best mee proosten op de verjaardag van jouw beste vriendin, maar doe dit dan met mate. Ook in het weekend kan je natuurlijk ‘gewoon’ blijven eten. Je hoeft jezelf niet altijd te belonen met eten of drinken. We zijn geen honden 😉

 

Hieronder een paar tips om je weekend onder controle te krijgen:

  1. Kies één dag uit, waarop jij je vette hap scoort. Plan deze dag, zodat je de andere dagen volgens je doelstelling kunt eten.
  2. Heb jij een verjaardag dit weekend? Dan wil je vast ook een drankje drinken. Natuurlijk kan dit. Houd er die dag (en de dag erna) rekening mee. Hiermee bedoel ik: blijf dan extra netjes eten zodat je de twee drankjes kunt compenseren. En nee, ik bedoel niet dat je jezelf moet uithongeren. Maar vervang bijvoorbeeld het croissantje door een bakje magere kwark.
  3. Ben je een stapje te ver gegaan? Plan een extra workout  Je bent dan bezig met compenseren, maar dat is beter dan dat stapje terug.
  4. Je wordt niet dik van één maaltijd, dus voel je niet te schuldig.

 

Begin niet alleen op maandag met goede voornemens, maar laat ze de hele week zien!

 

Succes.

 

Liefs, Yentl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge