Hoe voorkom je teleurstelling ?

Hoe voorkom je teleurstelling ? De goede voornemens vliegen je in januari om de oren. Januari is hét moment om te starten met een nieuw, uitdagend doel. Natuurlijk kun je ook starten met een doel in maart, maar op de een of andere manier vinden wij het prettig om te starten in een nieuw jaar of op de bekende maandag.

Vaak willen we te veel in een korte tijd bereiken. Het kost tijd om je doelen te behalen. Hoe voorkom je teleurstelling? Wij vertellen jou wat de meest gemaakte fouten zijn.

10 tips om teleurstelling te voorkomen:

  1. De grootste valkuil is denk ik, dat je te makkelijk denkt over het behalen van je doel. Een verandering maken in je mindset om je doel te behalen is vrij lastig. Onderschat dat niet. Vraag de hulp van een professional om een reëel en haalbaar doel op te stellen. Natuurlijk zijn er verhalen van mensen die twintig kilo in zes maanden zijn afgevallen, maar jouw lichaam zit anders in elkaar, je situatie is wellicht totaal anders en dus is het voor jou misschien niet haalbaar. Ga opzoek naar een haalbaar doel en neem de tijd om dit te behalen.
  2. Denken dat vanaf maandag alles gaat lukken. Een nieuw jaar, een nieuwe week, allemaal mooie momenten om te starten met het behalen van je doel. Maar ook al start je maandag, over vijf dagen is het weer weekend en kom je waarschijnlijk voor moeilijkere momenten te staan dan op een doordeweekse dag. Door te starten op een maandag wordt het niet makkelijker.
  3. Alles radicaal omgooien, ook een lastige opgave. Stel, je bent 35 jaar, je eet al 30 jaar standaard een broodje kaas als ontbijt en je sport niet. Je hebt als doel minder koolhydraten eten (wat overigens echt niet altijd nodig is) en je vervangt dat geliefde broodje kaas door een bakje magere yoghurt. Daarnaast heb je gelezen dat hardlopen een goede verbrander is en dus ga jij ook vier keer per week lopen, naast je drukke baan en gezinsleven. Wees eens eerlijk, denk jij dat je dit de komende twaalf maanden vol gaat houden? Nee, ik ook niet.
  4. Je hebt geen concreet en doordacht doel. Als je gewoon maar wat doet, zo maar begint, is de kans groot dat jij je doel nog niet concreet hebt. Wat wil jij ECHT bereiken en wie of wat heb jij daarvoor nodig? Wil je dit jaar echt drie keer per week naar de sportschool, maar is dit niet je grootste hobby? Hoe ga jij dan zorgen dat je dit volhoudt? Neem je iemand mee? Trek je niet aan de gewichten maar zoek je eengroepsles die je wel leuk vindt? En.. is dit voor jou haalbaar?
  5. Je wilt het allemaal alleen doen. Kijk, het omgooien van een leefstijl is ontzettend lastig. En door het alleen te willen doen, wordt het er niet makkelijker op. Als jij je bakje chips wilt laten staan op de zaterdagavond, maar je vertelt je partner dit niet en hij vraagt steeds of je het echt niet wilt, dan maak je het voor jezelf lastig omdat je het moet blijven afslaan.

Maar hoe moet het dan wel? Tja, dat is voor iedereen anders, omdat niet elk leven er hetzelfde uitziet. Heb je een eigen winkel of ben je een alleenstaande moeder, dan kan je je misschien voorstellen dat het lastiger is om vier keer per week naar de sportschool te gaan dan wanneer je een student bent.

6. Belangrijk is om te accepteren dat het lastig gaat worden. Er gaan zich situaties voordoen waarbij het bijna onmogelijk wordt om te blijven werken aan je doel.

7. Die mindset omgooien lukt beter door kleine stapjes te nemen. Dan vliegen de kilo’s er misschien niet af, maar heb je wel meer kans van slagen.

8. Maak je doel concreet: ik wil in drie maanden tijd vier kilo afvallen en dat ga ik doen door met mijn buurvrouw twee keer per week naar de sportschool te gaan (op maandag en donderdag).Dan gaan we een dansles volgen. Daarnaast ga ik nog één keer per week een uur lopen met de hond en kinderen.

9. Maak subdoelen.Oké, je wilt vier kilo kwijt door middel van sporten. Maar je wilt ook gezonder gaan leren eten. Stel dan elke week een doel. Bijvoorbeeld:

In week 1: ga ik zorgen dat ik meer water ga drinken

In week 2: ga ik elke week een nieuw gezond recept uitproberen

In week 3: haal ik mijn boodschappen op de fiets

In week 4: ga ik van één stuk fruit, naar twee stuks fruit per dag

Dit is een stuk laagdrempeliger dan vanaf week 1 alles anders proberen te doen.

10. Zoek steun! Om je ervaringen, je struggles, je tips en je valkuilen te delen met mensen die in hetzelfde schuitje zitten, voelt vaak erg goed. Geef toe, het kan zo fijn zijn om even te klagen bij mensen die precies weten wat jij nu meemaakt!

 

 

 

 

  1. Goed artikel! Ook ik heb voor 2017 weer goede voornemens gemaakt. Ik merk dat ik ze het beste volhoudt als ik heel concreet voor ogen heb hoe ik het aan ga pakken. Tot nu toe gaat het nog best goed :-)!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge