Hoe veel slaap heb je echt nodig?

Hoe veel slaap heb je echt nodig? Voldoende slaap is essentieel voor een goede gezondheid.

Tijdens onze slaap herstellen we niet alleen van fysieke, maar ook van de mentale inspanning. Maar, hoeveel slaap heb je echt nodig? Dat is voor iedere persoon anders. Leeftijd en geslacht zijn bepalend, maar ook de diepte van de slaap.

Baby’s en pubers

Baby’s slapen ongeveer zestien tot achttien uur per dag. De hoeveelheid uren neemt geleidelijk af totdat je in de twintig bent. De puberteit vraagt om een tijdelijk toegenomen slaapbehoefte. De hersenen zorgen tijdens de puberteit dat het waak- en slaapritme anders gaat werken. De melatonine, een stof die er voor zorgt dat we moe worden, wordt later afgescheiden. Dit zorgt ervoor dat pubers pas laat op de avond moe worden. En omdat ze rond de negen uur slaap nodig hebben, maar toch op tijd naar school moeten, krijgen ze vaak te weinig slaap. Kun jij je nog herinneren dat je in je puberteit vaak moe wakker werd?

Volwassenen

Wanneer we de 21 gepasseerd zijn, hebben we ongeveer 7,5 uur slaap nodig per dag. Volwassenen slapen minder lang, maar ook minder diep dan kinderen. Ze zijn eerder moe, maar ook weer eerder uitgerust.

Vanaf 50 jaar 

De slaapbehoefte neemt af naarmate je ouder wordt. Bij deze doelgroep zien we echter dat er ook vaker dutjes overdag worden gedaan. De dutjes zijn vaak tussen de 30 en 60 minuten. Doordat er minder slaapschuld (de opgebouwde vermoeidheid) wordt opgebouwd door de dutjes, zijn ouderen ’s nachts ook vaker wakker.

De diepte van de slaap

Hoe diep je slaapt, is onder andere afhankelijk van je leeftijd. Kinderen slapen dieper dan volwassenen, vooral in het begin van de nacht.  Wanneer je de 40 gepasseerd bent, wordt de diepe slaapfase afgebouwd.

 

Conclusie 

Het is dus niet waar dat iedereen acht uren slaap per dag nodig heeft. Of je genoeg slaapt is te bepalen door te kijken naar hoe jij je overdag voelt. De kwaliteit van je slaap is belangrijker dan de hoeveelheid slaap. Wanneer je vier tot vijf uren kernslaap (de diepe slaapfase  en een deel van de droomfase) hebt behaald,  kan je zeggen dat je fysiek en geestelijk hersteld bent.

En mocht jij je nu afvragen waarom jij niet uitgerust wakker wordt na vijf uren slaap, dat komt doordat wij (te) veel inspanning leveren overdag.  We hebben dus wat extra uurtjes nodig om helemaal weer op te laden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge