Hoe kan je jezelf leren accepteren?

Hoe kan je jezelf leren accepteren? Jezelf accepteren zoals je bent. Hoe doe je dat?

Vorige keer heb je kunnen lezen hoe het komt dat jezelf accepteren niet makkelijk is. Fijn dat je dat nu weet, maar de vraag is natuurlijk hoe je jezelf kunt accepteren en meer compassie voor jezelf kunt ontwikkelen.

 

Doordat je jezelf niet accepteert, wijs je jezelf steeds af. Maar je bent ook gewoon maar wie je bent en je ziet eruit zoals je eruit ziet. Je mag je beperkingen en je minpuntjes accepteren, je staat dan zoveel makkelijker in het leven. Je mag rekening houden met jezelf. En waarom niet, ik weet zeker dat je met veel mensen in jouw leven rekening houdt, behalve met jezelf. Jij moet voldoen aan strenge voorwaarden. “Give yourself a break”!  Dat levert je een zoveel mildere houding ten opzichte van jezelf op.

 

Want wat ontneem je jezelf door zo streng te zijn voor jezelf?

Wat ontneem je jezelf als je focus alsmaar ligt op wat je niet bent en het “fixen” van jezelf?

Wat levert het op als je rekening met jezelf mag houden en als je jezelf mag accepteren?

 

 Blijf dicht bij jezelf

Als je vooral rekening houdt met je omgeving en jezelf niet accepteert wie en hoe je bent, dan raak je steeds meer van jezelf verwijderd. Als je rekening houdt met jezelf en al jouw oneffenheden, dan accepteer je wie je bent, hoe je je voelt en hoe je eruitziet. Je blijft dicht bij jezelf. Dat kost minder energie dan dat je je steeds aanpast. Daarbij kun je zo veel beter bepalen wat en wie echt waardevol voor jou zijn. Het is een mooie oefening in onvoorwaardelijke zelfliefde, want dat is waar het om draait.

 To do: 

Een oefening die hier mooi op aansluit, is het bijhouden van een “positief-boekje”. Je koopt een mooi schrijfboekje waarin je iedere dag opschrijft waar je dankbaar voor bent, positieve gedachten en wat voor positieve dingen je mee hebt gemaakt. Schrijf ook op wat je mooi en waardevol vindt aan jezelf en waar je voor die dag trots op bent. Een oefening waarin je je focus van het negatieve naar het positieve verlegt. Langzamerhand ga je merken dat je op een andere manier naar jezelf gaat kijken en dat je houding ten opzichte van jezelf verandert.

 

Je kunt ook andere mensen vragen wat ze waardevol aan jou vinden. En als je durft, vraag eens wat zij eigenaardig aan jou vinden. Want dit hoort ook bij jou. Het maakt jou “jou”! En juist eigenaardigheden en minpuntjes geven je pit, karakter en maken het plaatje compleet. Zet jouw minpunten eens op een rij en kijk eens hoe je hier een positieve of humoristische  draai aan kunt geven. Doe dit samen met iemand die je vertrouwt.

 

Een actieve oefening die mooi op het “positief-boekje” aansluit is dat je nieuwe dingen en nieuwe activiteiten uitprobeert. Misschien wil je ooit nog eens Spaans leren of een cursus fotografie doen. Waar wacht je op! Of ga iets doen waarmee je even uit je comfortzone wordt getrokken, doe iets geks of iets spannends. Ervaar dat je meer kunt en aankunt dan je denkt. Dit is een boost voor je zelfvertrouwen en zelfacceptatie.

 

Het allerbelangrijkste is dat je leert dat zelfliefde onvoorwaardelijk mag zijn. Je hoeft nergens aan te voldoen om van jezelf te mogen houden.

 

 Liefs, Roos. 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge