Goede voornemens gaan lukken dankzij deze 9 tips!

Goede voornemens gaan lukken dankzij deze 9 tips!

Ik help jou met jouw goede voornemens.

Het is heel lastig om je gedrag te veranderen. Misschien herken je dit vanuit vorige pogingen met goede voornemens. Maar met een aantal tips heb je veel meer kans van slagen. Benieuwd naar onze 9 tips? Lees dan vooral verder..

Tip 1. Bedenk wat je uiteindelijke doel is.

Wat wil jij uiteindelijk bereikt hebben? Is het een heel groot doel, bijvoorbeeld 25 kilo verliezen of een marathon van 42 km lopen, werk dan vooral met subdoelen.

Tip 2. Stel subdoelen op. Maak je uiteindelijke doel behapbaar door subdoelen op te stellen. Bijvoorbeeld: over twee maanden wil ik drie kilo kwijt zijn, of dan wil ik 10 km kunnen lopen met een snelheid van 8 km per uur.

Tip 3. Beloon jezelf wanneer je een (sub)doel behaalt.

Alleen maar focussen op waar je heen wilt is niet heel erg leuk en moeilijk vol te houden. Vier de kleine overwinningen, dat maakt het proces leuk en motiverend.

Tip 4. Maak kleine aanpassingen, die zorgen uiteindelijk voor een groot resultaat.

Je hele wijze van leven ineens om te gooien is niet slim. Er moet dan te veel worden nagedacht over elke keuze, waardoor de kans van volhouden klein of zelfs nihil is. Bij Gezonder-Nederland werken we vaak met week-, en maanddoelen. Denk hierbij aan kleine aanpassingen die je maakt, zoals laat de melk uit de koffie. De week erna kan het zijn om vaker de trap te nemen in plaats van de lift op je werk. Maak het klein en verander vooral niet te veel in één keer.

Tip 5. Bedenk alternatieven die passen bij het uiteindelijke doel.Goede voornemens gaan lukken dankzij deze 9 tips!

Stel, je eet elke vrijdag het gerecht kapsalon. Zo beloon je jezelf na een week hard werken. Maak dit gerecht dan zelf door friet van (zoete) aardappel te maken in de oven met kip en lekker veel sla.

Tip 6. Zoek (sociale) steun.

Een verandering doorvoeren in je gedrag is niet makkelijk. De eerste weken barst je misschien van de positieve energie, maar op den duur neemt het ‘gewone’ leven het weer over en is het toch af en toe lastig.

Dit zijn momenten waarop het fijn is om even te kunnen praten met vrienden over je reis naar een gezonde versie van jezelf.

Wanneer je niet alleen in een huis woont, is het ook raadzaam om je doel te delen met je huisgenoten. Zij kunnen je helpen bepaalde verleidingen te weerstaan en ze kunnen je klankbord zijn als je het even niet ziet zitten. En wie weet willen zij ook wel gezonder gaan leven?

Tip 7. Tackle lastige momenten.

Denk goed na over je lastige momenten. Vind je het lastig om het taartje af te slaan op een verjaardag? Bedenk dan van te voren wat je gaat zeggen, of laat de gastheer/gastvrouw vooraf weten waar je mee bezig bent, zodat je niet op de verjaardag een discussie hoeft aan te gaan.

Heb je een drukke week voor de boeg? Plan je beweegmomenten dan in. Alle kleine beetjes helpen. Loop een rondje na het avondeten, breng je kinderen op de fiets naar school, ga lunchwandelen. Er zijn momenten genoeg om te bewegen, je moet er alleen even bewust bij stil staan.

Goede voornemens gaan lukken dankzij deze 9 tips!

Tip 8. Wat als jij je gedrag niet verandert?

Veranderen, het is lastig en het kost energie. Bedenk waarom je het gedrag wilt veranderen. Wat is de onderliggende reden dat jij die overtollige kilo’s kwijt wil raken? Maak een lijstje met redenen om je gedrag te veranderen en maak vervolgens een lijstje met wat de gevolgen zullen zijn als jij je gedrag niet verandert.

Tip 9. Geef niemand de schuld, behalve jezelf

Welke hulp je ook gaat zoeken: diëtist, personal trainer of leefstijladviseur, hoe goed deze professionals je ook adviseren, jij moet het gaan doen.

  • Wanneer je (stiekem) meer eet dan de diëtist je adviseert, dan zal je waarschijnlijk niet gaan afvallen.
  • Wanneer je weinig meer doet dan de wekelijkse training bij de personal trainer, ga je geen verbluffende resultaten behalen.
  • Wanneer je niet de opdrachten maakt die de leefstijladviseur je adviseert, zul je geen verandering gaan zien in je gedrag en zal je doel niet dichterbij komen.
  • Wanneer je hulp inschakelt, wees je er dan van bewust dat JIJ aan het werk moet. Niet wij. Wij zijn er voor sturing, advisering en ondersteuning.

 

Zoals ik eerder heb laten weten, heb ook ik persoonlijke doelen voor 2018.

Mijn persoonlijke doelen:

  • Een betere balans vinden tussen (werk) inspanning en ontspanning (vrij lastig als je werk ook je hobby is)
  • Drie tot vijf keer per week sporten
  • Meer vitamine D opnemen (dagelijks vaker naar buiten en een keer weer op vakantie zou fijn zijn! Is al weer drie jaar geleden, oeps!)

Tussenstand:

  • Ik plan beter mijn vrije momenten. Deze zet ik ook in mijn agenda, dus wanneer ik een ‘vrij’ blokje heb staan, neem ik RUST!
  • Sporten gaat lekkerrr! Wel vind ik vroeg uit mijn bed gaan om te sporten een stuk lastiger als het zo koud en donker is buiten, maar ik blijf sterk en zet tóch de wekker.
  • Vitamine D opdoen in de donkere maanden is een stukje lastiger 😉

Liefs, Yentl!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge