Gemotiveerd blijven doe je zo

Gemotiveerd blijven doe je zo Ik krijg vaak de vraag: ‘Yentl, hoe blijf ik gemotiveerd?’. Nou, gelukkig is dat een hele makkelijke vraag om te beantwoorden… NOT!

Was er maar één ding dat ik kon zeggen waardoor we allemaal te allen tijde gemotiveerd konden blijven. Pff.. dat zou fijn zijn, of niet? Helaas werkt het niet zo. Want als het zo makkelijk was, dan waren we allemaal superfit geweest! Maar wees niet getreurd, want ik heb natuurlijk wel wat tips!

Motivatie voelen vanuit je ziel

Motivatie heb je in twee varianten: intrinsiek en extrinsiek. Intrinsieke motivatie komt van binnen, het is een drang die je van binnen voelt om iets te doen of te veranderen. Extrinsieke motivatie komt vanuit je omgeving en kan tot stand worden gebracht door bijvoorbeeld een straf- of beloningsmechanisme. Kan de ene zonder de andere? Discutabel, maar waarschijnlijk niet. We worden altijd beïnvloed door onze omgeving en dat kan zich uiten in motivatie. Je kunt dus het gevoel hebben dat een bepaalde drang puur uit jezelf komt, maar de kans is aanwezig dat je toch bent beïnvloed door je omgeving.

Maakt dat uit? Nee, want als je het zelf maar graag wilt, dan voelt het alsnog als een intrinsieke motivatie. Pure extrinsieke motivatie zou bijvoorbeeld zijn wanneer je afvalt omdat je man zegt dat je te dik bent (shame on him!). Zelf ben je best tevreden met je figuur, maar om hem tevreden te houden probeer je toch wat kilo’s te verliezen. Dat is een stuk lastiger dan wanneer je zelf graag wilt afvallen!

Een intrinsieke motivatie is dus erg belangrijk, of die nou wel of niet is beïnvloed door je omgeving. Het gaat erom dat jij voor jezelf iets wilt veranderen!

Maar soms is alleen intrinsieke motivatie niet genoeg.Wanneer jij bijvoorbeeld sport omdat je het belangrijk vindt voor je gezondheid, maar er weinig plezier aan beleeft, dan is alleen intrinsieke motivatie waarschijnlijk niet genoeg. Het vinden van extrinsieke motivatie is dan essentieel om te zorgen dat je het sporten volhoudt. En dit kan je doen op verschillende manieren. Hieronder geef ik een aantal voorbeelden:

Confronteer jezelf.

Niet de meest subtiele manier misschien, maar wel een hele effectieve. Jezelf confronteren kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door een foto van jezelf op te hangen toen je een x aantal kilo lichter was. Hang deze in de keuken zodat je hem ziet wanneer je komt snacken. Zo herinner je jezelf eraan waarom je dit allemaal doet en helpt het je hopelijk om een gezonde snack te kiezen.

Je kunt ook een moodboard in het zicht. Confronteer jezelf elke dag, bedenk waar je aan wilt werken en vooral: waarom.  Naast een moodboard kan een motivatiekaart ook goed helpen.

Deze tools gebruiken wij ook binnen onze programma’s.

Zoek steun.

Het allemaal alleen doen is verschrikkelijk moeilijk en een buddy is in tijden van weinig motivatie erg fijn! Een buddy kan iemand zijn die je op kan bellen wanneer je zwakker in je schoenen staat met het oog op eten, of iemand waarmee jij samen sport. Ook kun je een afspraak met een trainer maken, zodat je wel moet gaan. Een buddy hebben is niet alleen fijn om dingen te delen, het kan ook een goede stok achter de deur zijn.

Vind plezier.

Wanneer volwassenen van zichzelf moeten sporten, denken ze dat een sportschool de enige oplossing is. Maar: denk in mogelijkheden en niet in beperkingen. Zorg dat je plezier hebt in bewegen en wanneer je een hekel hebt aan sportscholen, zoek dan alsjeblieft iets anders. Want hoelang denk jij jezelf drie keer per week naar de sportschool te kunnen sleuren als je met tegenzin gaat?

Ga zwemmen, wandel dagelijks, breng je kinderen op de fiets naar school, fiets stukjes om, ga squashen, voeg je bij een amateurteam bij de lokale vereniging, enzovoort. Er zijn zoveel mogelijkheden. En daarbij is dagelijks bewegen vele malen gezonder dan af en toe naar de sportschool.

Beloon jezelf.

Wanneer jij jezelf trots hebt gemaakt, beloon jezelf dan ook. Doe het wel verstandig en eet niet elke keer na je training een reep chocolade 😉 , maar koop een nieuwe sporttenue of verwen jezelf met een avondje niks. Het kan op vele manieren, vind er één die bij jou én je doelstelling past. Duik bijvoorbeeld na het sporten de sauna in of het zwembad, heerlijk!

Hanteer de 80/20 regel.

Je weet dat ik niet geloof in alles of niets. Ik geloof in balans. Dus ontzeg jezelf niet alles en verwen jezelf met mate. Hanteer de regel dat je 80% van de tijd leeft volgens je doelstelling en 20% lekker doet waar je zin in hebt.

Accepteer dat het niet altijd kan.

Soms zit het leven niet mee en heb je geen energie over voor het volhouden van je gezonde levensstijl. Accepteer dit en pak het na een week weer op. Voel je er niet te schuldig over en herpak jezelf wanneer je kan.

Hiermee doel ik op echt vervelende periodes, niet op kleine ongemakken.

Grijp niet alles aan als excuus.

Dit lijkt misschien in strijd met het punt hierboven, maar wanneer je snel in de slachtofferrol kruipt, kruip je ook richting je doel en duurt het behalen daarvan veel langer. Een vervelende werkdag hoeft niet als resultaat te hebben dat jij jezelf op van alles trakteert en dat alle remmen los gaan.

Bereid je voor.

Probeer tijdens drukke dagen zo veel mogelijk discussies met jezelf te tackelen. Dit kun je doen door je sporttas in de auto te gooien, zodat je na je werk geen excuus hebt om langs huis te gaan. Bereid je maaltijden voor, zodat je niet in de verleiding komt om bij patat te halen. Plan bewust me-time in,  zodat jij jezelf niet voorbij loopt.

Conclusie: plannen is dé sleutel tot succes.

Bij het volgen van onze programma’s word je elke dag gemotiveerd via onze app. Elke dag ontvang je een gezondheidsles of een opdracht die een bijdrage levert aan jouw uiteindelijke doel. Wil je meer weten of aan de slag met je doelstelling? Meld je dan aan voor de volgende groep! Maar let op: er is altijd maar beperkt ruimte. VOL=VOL.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge