Ga stress tegen met deze 3 tips

Ga stress tegen met deze 3 tips

 

Tips om stress tegen te gaan

Stress,  een burn-out, overspannen zijn, laag in energie zitten, dingen ‘moeten’, enz. Er zijn zoveel mensen die bovenstaande dingen ervaren! Is stress echt zo slecht voor je, of gaat het om een balans vinden tussen in- en ontspanning? Ik vertel het jou.

 

Wat kan stress voor jou betekenen?

Stress staat in een slecht daglicht, maar is dat terecht? Wat is er zo slecht aan stress en is er een goede vorm van stress? Het antwoord op de laatste vraag is ‘ja’. We spreken van een goede vorm van stress als we iets moeten doen wat uit onze comfortzone ligt en het gevoel dat het met zich mee brengt typeren als opgewonden. Het zorgt ervoor dat je beter kan presteren, omdat de adrenaline ervoor zorgt dat je scherper bent.

 

Stress op zich is niet slecht

De stress die je kortdurend ervaart is niet slecht voor je gezondheid. Wat wel ongezond is, is wanneer je om de stressvolle momenten heen geen ontspanning ervaart of als je langdurig of voortdurend gestrest bent.

 

Hoe vertaal je dit naar de praktijk en zorg je voor een balans? Wanneer jij een drukke periode tegemoet gaat, zorg er dan voor dat je genoeg ontspanningsmomenten inplant. Schrijf in je agenda momenten waarop jij kan herstellen. Plan bewust vrije tijd is, zodat je tijd hebt voor een spa-momentje, een boek kunt lezen of een wandeling met familie of vrienden kunt maken.

 

Neem je pauze

Las ook korte pauzes in, ongeveer vijf minuten per uur. Micro-breaks hebben meerdere voordelen. Zo blijkt uit onderzoek dat  micro-breaks ervoor zorgen dat je hersenen even kunnen resetten. Dit heeft als resultaat dat alle opgedane inzichten en ideeën met elkaar verbonden kunnen worden. Dit gebeurt pas op het moment dat je een pauze inlast en even ontspant. De hersenen krijgen daarna de tijd om alles op een rijtje te zetten en nieuwe, creatieve verbanden te leggen.

 

Denk positief!

Langdurige stress activeert het angstcentrum in het brein. Dat heeft als resultaat dat wanneer je een stressvolle periode tegemoet gaat, jij je sneller zorgen gaat maken. En dat zorgt weer voor extra stress. Zie jij ook een vicieuze cirkel ontstaan? Dit kan je doorbreken door de focus te leggen op de positieve kanten van je leven. De grote en kleine lichtpuntjes. Neem ze aan het eind van de dag even door. Wat waren de leuke momenten van de dag? En waar ben je vandaag dankbaar voor?

Op deze manier leer jij je hersenen positiever te denken.

 

Liefs, Yentl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge