Eet je brein gezond

Eet je brein gezond  10 oktober wordt wereldwijd aangegrepen als een dag van bewustwording van mentale gezondheidsproblemen. Op deze dag wordt aandacht gegeven aan de verschillende vormen van mentale gezondheidsproblemen en er wordt geld ingezameld voor genezing.
Sinds 1992 wordt hier jaarlijks wereldwijd bij stil gestaan en inmiddels doen al 150 landen mee.

Vandaag is dus een mooie dag om ons brein even onder de aandacht te brengen. Want de hamvraag is, wat kun jij doen om je brein zo gezond mogelijk te houden?

Hou je hersenen in een goede conditie 

Gelukkig zijn er een aantal dingen die we zelf kunnen ondernemen om onze hersenen in een goede conditie te houden.

 

Beweging 

Beweging heeft een positieve invloed op je hersenen. Dit kan op verschillende manieren, denk aan wandelen, de trap nemen, lekker sporten of naar je werk fietsen.

Voeding 

20% van de voeding die wij binnenkrijgen wordt omgezet in energie voor de hersenen. Belangrijk is dat er wordt gekozen voor een gezond voedingspatroon.

Slaap 

Voldoende slaap is belangrijk voor het behoud van gezonde hersenen. Het heeft namelijk een positieve invloed op het afweersysteem. Wanneer je een langere tijd minder goed slaapt, heb je meer kans op diabetes type 2, depressie, angst, obesitas, hart- en vaatziekten en dementie.

Ontspanning 

Voldoende ontspanning is essentieel voor een gezond leven en een gezond brein. We hebben regelmatig ontspanning nodig, want teveel stress zorgt ervoor dat onze hersenen minder goed kunnen functioneren.  Het gedeelte van de hersenen dat betrokken is bij het geheugen (hippocampus) heeft last van stress, evenals de voorste gebieden van de hersenen. Met deze gebieden nemen we onder andere beslissingen.

Wanneer spanning en ontspanning  op een goede manier elkaar afwissen, zul  jij beter gaan functioneren.

Food for the brain !  

Onze zenuwcellen kunnen sneller en beter communiceren, wanneer je voldoende omega-3-vetzuren, vitaminen en mineralen binnenkrijgt.

Wanneer dit te weinig terugkomt in het voedingspatroon, kan dit uiteindelijk leiden tot een verminderde concentratie en zelfs tot vergeetachtigheid.

 

Voedingstips : 

  • Eet 200 g groente en twee stuks fruit per dag en probeer te variëren in de soorten groenten en fruit. Afwisseling biedt de hersenen verschillende voedingsstoffen.
  • Eet minstens één keer per week vette vis.
  • Eet iedere dag een handje ongezouten noten (25 gram).
  • Eet één keer per week peulvruchten.
  • Aardappeltjes bakken? Doe dit in olijfolie of vloeibaar bak- en braadvet.
  • Kies zo veel mogelijk voor de volkoren variant wanneer je brood of pasta eet.
  • Drink 1,5 tot 2 liter vocht per dag. Thee zonder suiker en water kunnen altijd, beperk koffie tot 2 à 4 kopjes per dag.
  • Laat alcohol en frisdrank zo veel mogelijk staan.

 

Wil jij beter gaan zorgen voor je hersenen, maar weet je niet waar je moet beginnen en heb je behoefte aan meer richtlijnen en kennis? Gezonder-Nederland houdt zich bezig met  gedrag, voeding, beweging en stressreductie. Alles voor een gezond lichaam!

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge