Doorbreek het negatieve denkpatroon

Zo doorbreek je het negatieve denkpatroon Zo doorbreek je het negatieve denkpatroon 

Wanneer je positiever denkt en zaken positiever benadert, wordt het leven een stuk aangenamer. Je bent optimistischer en sterker. Wanneer je deze manier van denken ‘onder de knie hebt gekregen’, zul je merken dat je meer mogelijkheden ziet. Je ziet kansen in plaats van beren op de weg. Je zit beter in je vel en voelt je een stuk gelukkiger. Maar hoe bereik je dat? Dat zal ik je vertellen. Houd wel in je achterhoofd dat de negatieve denkwijze er niet in één dag was, dus positief denken is er ook niet van vandaag op morgen.

Vermijd energievreters

Sta eens stil bij werkzaamheden, activiteiten en mensen die jou energie kosten. Wat of wie bezorgt jou al vele discussies in je hoofd voordat je er bent of de taak daadwerkelijk hebt uitgevoerd?

Sta eens stil wat je hiermee zou kunnen doen. Kun je het bespreekbaar maken en ‘oplossen’ of verminderen naar een niveau dat voor jou te handelen is? Of zie jij geen andere mogelijkheid dan te stoppen met de werkzaamheid/activiteit of deze persoon te mijden? Maak geen overhaaste beslissingen, weeg situaties af, maar zorg dat het jou minder – of liever helemaal geen – energie kost.

Groener gras

We hebben de neiging ons te vergelijken met anderen en zien alles wat de ander wél heeft en wij niet hebben. Dit zorgt voor een gevoel van onvree en draagt niet bij aan een positief gevoel. Draai het om. Tel je zegeningen. Heb je een leuke werkplek? Heb je lieve vrienden en familie? Heb je een fijn huis? Een heerlijk bed? Lieve kinderen? Schattige huisdieren? Een super toffe sport?

Ga zo maar door! Wees dankbaar! 

Het kan altijd meer, beter, vaker, noem maar op. Sta niet te veel stil bij wat je niet hebt. Maar wees dankbaar voor wat je wel hebt.

Wees flexibel

Het leven gaat niet vaak zoals wij het hebben gepland of hebben uitgestippeld. Leg je erbij neer, evalueer de situatie en verander je plan van aanpak of stel je doelen bij. Blijf niet hangen in gevoelens van teleurstelling of frustratie.

Falen doe je niet, je leert. Een tegenslag of een verandering kun je zien als een leerpunt en zo kan het iets positiefs opleveren.

Vermijd irreële druk

Noteer alles waar jij je druk om maakt en streep vervolgens alles door wat niet reëel is. Zaken waar jij geen invloed op hebt, kun je los laten. Je druk maken om situaties waar jij toch niks aan kan doen, is zonde van je (negatieve) energie.

Benadruk de positieve dingen van de dag 

Sta, voordat je naar bed gaat, eens stil bij de mooie dingen die de dag je heeft gebracht. Geluk zit in een klein hoekje, dus probeer alles eens langs te gaan. Een inspirerende studiedag, een goede werkdag, een verkregen of gegeven compliment, een glimlach van die leuke buurman.

Doorbreek het negatieve denkpatroon

Stap met je goede been uit bed

Begin de dag positief en dankbaar. Sta nog een keer stil bij de leuke dingen van gisteren of wees dankbaar voor het heerlijke kopje koffie of thee in de vroege ochtend!

Houd jezelf de spiegel voor

De vinger naar de ander wijzen kunnen we meestal maar al te goed. Maar houd jezelf eens de spiegel voor. De ander kan dan wel ‘stom’ doen, maar jij bepaalt wat jij ermee gaat doen. Is het je energie waard? Kun jij anders handelen? Zoek de oplossing bij jezelf en laat die niet van iemand anders afhangen.

Zeg eens nee! 

Denk af en toe eens aan jezelf. Heb je even geen energie of zin om iets te doen? Leer ‘nee’ zeggen zonder je schuldig te voelen. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar ook dit is een leerproces.

 

Richt je op de positieve aspecten van ervaar wat dit met jouw leven doet.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge