Dit is de juiste loophouding

Dit is de juiste loophoudingZodra je begint met hardlopen, is het belangrijk om de juiste loophouding aan te leren. Hoe eerder je dit aanleert, hoe makkelijk het gaat. Heb je eenmaal je eigen loophouding aangeleerd, duurt het langer om bepaalde gewoontes eruit te krijgen.

Waarom de juiste loophouding?

Naast de reden dat je efficiënter leert lopen door een goede loophouding en dus minder snel moe bent (lees: sneller kunt lopen!), vermindert het ook de kans op blessures. Bij veel hardlopers is er nog heel erg veel winst te behalen in de looptechniek, dus besteed hier minimaal 1 training per week aan om op je techniek te letten. Langzamerhand zal je dit integreren in je eigen loopstijl en merk je dat je beter bent gaan lopen.

Wat is de juiste loophouding?

We gaan het hele lichaam langs, om zo elk onderdeel van het lichaam te bespreken. Zo kun je per onderdeel zelf oefenen en als je het ene onderdeel onder de knie hebt, kun je je concentreren op het volgende deel. Probeer de houdingen uit en ontdek wat er voor jou wel en niet werkt en neem dit mee in je loopjes.

Hoofd:

We beginnen boven aan het lichaam. Je hoofd. Fantaseer alsof er een touwtje aan je hoofd is gespannen waar iemand aan trekt. Je houdt je hoofd dus rechtop en blijft naar voren kijken. Een andere manier om dit te oefenen is om iets op je hoofd te leggen dat er niet mag afvallen. Veel lopers kijken tijdens het hardlopen naar de grond, terwijl als je naar voren kijkt veel meer lucht naar binnen krijgt. Probeer je hoofd ook boven je lichaam te houden. Steek dus niet je hoofd te ver naar voren uit.

Schouders:

De schouders moeten ontspannen. Laat je schouders een paar keer naar beneden vallen nadat je ze hebt opgetrokken. Als het goed is, is nu alle spanning van de schouders af en zijn ze ontspannen. Trek daarbij ook je schouders een klein beetje naar achteren om zo nog meer zuurstof op te nemen.

Romp:

Probeer de romp recht te houden. Veel lopers bewegen naar voren tijdens het lopen, terwijl hierdoor druk op de knieën ontstaat. Door deze grote druk, is de kans groot dat je een knie blessure oploopt. Naar achter hellen lijkt ook niet zo verstandig, omdat je juist vooruit wilt bewegen. Het is daarom van belang dat je je romp rechtop houdt en je borst breed maakt, om zo de meeste zuurstof op te kunnen nemen.

Armen:

De armen zijn altijd heel erg interessant tijdens het lopen. Met een juiste arminzet, kan je namelijk meer snelheid maken. Laat je handen ontspannen en probeer deze niet in een krampachtige vorm te houden. Lekker los laten dus die handen! Je armen kan je een fikse arminzet naar achteren geven en vervolgens laten opkomen tot ongeveer je borst. Gebruik echt de arminzet naar achteren om zo meer snelheid te kunnen maken.

Knieën:

Zet de knieën niet op slot, maar blijf deze altijd buigen. Zodra ze op slot staan, is de bewegingsvrijheid minder en gaat het hardlopen moeizamer.

Voeten:

Er wordt altijd gedacht dat een voetlanding het beste is, maar dit is niet altijd het geval. Als dit een natuurlijke manier van landen voor die persoon is, is dat helemaal goed. Is dat niet het geval, dan kan de persoon gewoon aanleren om op de middenvoet te landen. Een haklanding zorgt ervoor dat je afremt tijdens het lopen, dus probeer dit zo veel mogelijk te voorkomen. Let er wel op dat je niet ineens overdreven op je tenen gaat lopen, want er is een grote kans dat je kuiten dit niet leuk vinden.

 

Het kost veel inspanning en tijd om je looptechniek te verbeteren, maar als je nog lang wilt blijven lopen, is het een goede investering om dit aan te leren. Zelf werk ik ook nog elke week aan mijn looptechniek, omdat ik dit vooral vergeet zodra ik moe word. Tijdens een lange run kan je daarom met jezelf afspreken om elke kilometer even je hele lichaam langs te lopen. Heb ik mijn hoofd nog goed, zijn mijn schouders en handen ontspannen? Loop ik nog rechtop? Door deze vragen aan jezelf te blijven stellen, word je je bewuster van je houding, waardoor deze ook zal verbeteren. Er zijn naast deze aandachtspunten nog veel meer punten waar je op kunt letten, maar dit zijn de grote lijnen. Tijdens een training bij een atletiekvereniging of bij een looptrainer zullen zij je helpen met de juiste loophouding en hoe je nóg beter kunt worden. Ik heb zelf een filmpje opgenomen van mijn loophouding voor en na een loopscholing. Dit filmpje is al enige tijd oud, maar kan een indicatie geven van in hoeverre je loophouding al kan veranderen na één les.

Werk jij ook aan je loophouding tijdens het hardlopen? En zo ja, op welke manier?

 

Sportieve groet,

Tamara Kops

2 reacties

  1. Hé tamara, prima stuk. Bij voeten staat alleen voetlanding waar denk ik haklanding moet staan. 1e zin. En de subtiele neiging naar voren zonder te knikken in de heupen ontbreekt nog, helemaal rechtop is net niet optimaal 🙂 Verder top!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge