Core training voor hardlopers

Core training voor hardlopers

Veel hardlopers verwachten misschien dat alleen de beenspieren het verschil maken tijdens het hardlopen en dat je alleen deze spieren moet trainen. Natuurlijk zijn ze heel belangrijk, maar wat vaak vergeten wordt, is dat het trainen van de ‘core’ (buik-, rug- en bilspieren) training voor hardlopers net zo belangrijk is.

Maar wat doet je ‘core’ dan? Deze groep spieren houdt je bovenlijf op zijn plaats. In feite vormt je romp de basis van alle bewegingen, dus ook tijdens het hardlopen. Een sterke core zorgt voor een betere drukverdeling op de beenspieren. Je verplaatst namelijk constant je hele gewicht van de ene naar de andere voet. Als de buik-,rug- en bilspieren hun werk goed doen, kunnen ze dienen als schokdempers. Erg prettig voor je heupen, knieën en enkels.

Door core training te doen kun je de kans op blessures een stuk kleiner maken. Daarnaast kan het je sportprestaties vergroten! Wie wil dat nou niet?!

Oké, we weten nu dat core training voor hardlopers belangrijk is. Maar wat is core training dan eigenlijk?

Core training heeft veel te maken met het sportbegrip: ‘functioneel trainen’. Dit betekent dat de training ook een positief effect heeft op je algemene dagelijkse leven. Als er functioneel wordt getraind, is de interactie tussen intermusculaire coördinatie (samenwerking van de spieren onderling), stabiliteit en mobiliteit van belang.

Om dit te bereiken zal er altijd getraind moeten worden zonder toestellen. Zonder toestellen trainen zorgt ervoor dat de romp meer wordt aangesproken om hard te trainen.

We weten nu dus dat er ‘los’ getraind moet worden. En dat is goed nieuws! Want dat betekent dat jij kunt trainen vanuit huis. Wil je op den duur meer uitdaging, dan kun je altijd nog fitnessbal aanschaffen.

Hierbij een paar core oefeningen:

Core training voor hardlopers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge