Compressiekousen tijdens het hardlopen

Compressiekousen tijdens het hardlopenJe ziet ze in allerlei soorten en maten tijdens hardloopevenementen en als je buiten een rondje gaat hardlopen is de kans groot dat je iemand tegenkomt met compressiekousen. Maar wat doen die compressiekousen nou precies en waarom gebruiken hardlopers deze? Dat leg ik je vandaag uit in dit artikel!

Hardlopen is een blessuregevoelige sport en vooral de onderbenen waaronder de kuiten en knieën hebben het zwaar te voortduren bij hardlopers. Ook shinsplints (scheenbeenontsteking) is een blessure die veelvuldig voorkomt.

Als je bent begonnen met hardlopen of dit al een tijdje doet, wil je dit natuurlijk het liefst nog zo lang mogelijk doen. Mocht je ergens pijn voelen tijdens het hardlopen, dan is het ten eerste aan te raden om direct te stoppen en het later nog eens te proberen. Mocht de pijn aan blijven houden is een bezoekje aan de fysiotherapeut geen overbodige luxe. Wat je zelf kunt doen om deze blessures te voorkomen is onder andere gebruik te maken van compressiekousen.

 

Hoe werkt het?

De kousen zitten strak om je been en heeft een afnemend drukverloop vanaf je enkel tot je knie. Door de verbeterde bloedcirculatie wordt de afvoer van afvalstoffen bevordert. Hierdoor kun je genieten van een sneller herstel en minder spierpijn.

Er zijn verschillende soorten kousen waaronder die met en zonder voet. De werking bij de kousen zonder voet is hetzelfde, maar deze zullen wel minder effect hebben. Deze worden onder andere gebruikt door hardlopers die blootvoets lopen of door hardlopers die enkel op zoek zijn naar wat stabiliteit.

 

Voordelen van compressiekousen

Naast het feit dat de kousen de afvoer van afvalstoffen bevordert en je een sneller herstelt, hebben de kousen nog meer voordelen. Zo zorgen de kousen er ook voor dat je spieren een minder grote klap krijgen tijdens het hardlopen, waardoor beschadiging aan je spierweefsel tot een minimum wordt beperkt.

Door de kousen wordt alles op zijn plek gehouden van de been. Hierdoor wordt zowel de kuitspier als de achillespees en scheenbeen minder belast.

Heb jij dus last van kuit klachten of andere vervelende pijntjes? Probeer dan eens te lopen met compressiekousen en wie weet ben jij binnen de kortste keren van je pijntjes af!

 

Sportieve groet,

 

Tamara Kops

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge