Blijf in de overgang op gewicht

In overgang op gewicht blijven? Zo doe je het!

De overgang is een fase in het leven van een vrouw, die optreedt rond de leeftijd van 45-55 jaar. De eierstokken vertragen en stoppen uiteindelijk met het produceren van eitjes. Gelijktijdig worden er minder vrouwelijke hormonen aangemaakt. (oestrogeen en progesteron). Als er een jaar voorbij is gegaan zonder dat een vrouw ongesteld wordt, spreken we van de overgang . De invloed van oestrogenen op het lichaam zijn zo groot, dat ze in de periode voorafgaand en tijdens de overgang veel gevolgen kunnen hebben. Zowel hormoonschommelingen, met hoge pieken en diepe dalen, als het verminderen van de oestrogeenspiegel in zijn geheel, kunnen vele diverse klachten veroorzaken.

Wat doen oestrogenen? Oestrogenen zijn, zoals alle hormonen, boodschappers voor allerlei lichaamsfuncties. Oestrogenen hebben invloed op:

  • Baarmoeder: aanmaak endometrium (baarmoederslijmvlies)
    • Borsten: stimuleren borstklieren
    • Huid: elasticiteit, vochtigheidsgraad, doorbloeding
    • Slijmvliezen: elasticiteit, vochtigheidsgraad, doorbloeding
    • Hart en bloedvaten: elasticiteit vaatwand, cholesterol huishouding
    • Gewrichten: soepelheid, aanmaak kraakbeen laag
    • Botten: aanmaak botdichtheid
    • Hersenen: invloed op serotonine en melatonine aanmaak
    • Hypofyse: warmteregulatie

De verminderde oestrogeen productie veroorzaakt de kenmerkende overgangsklachten zoals: opvliegers, nachtelijk zweten, stemmingsveranderingen, slapeloosheid, prikkelbaarheid, vermoeidheid en hartkloppingen. Iedere vrouw ervaart de menopauze anders. Maar er zijn wel wat overeenkomsten bij iedereen. Onregelmatige periodes en opvliegers komen het meest voor.

Gewichtstoename in de overgang

Veel vrouwen komen enkele kilo’s aan tijdens de overgang. Dat heeft vooral te maken met het ouder worden en niet zozeer met de afname van oestrogenen. Mannen worden namelijk ook zwaarder rond deze leeftijd. Een verklaring is dat de stofwisseling langzamer gaat, terwijl het eetpatroon meestal niet verandert. Bij het ouder worden neemt de hoeveelheid spierweefsel af en is er dus minder brandstof (energie) nodig. Maar als de eetgewoonten niet veranderen en de hoeveelheid lichamelijke inspanning daalt, dan stijgt de hoeveelheid opgeslagen lichaamsvet en het lichaamsgewicht. Ook kan het zijn dat het vet dat voorheen op de heupen en dijen zat, zich nu meer op de buik gaat afzetten (van peer naar appelvorm). Helaas is meer buikvet een groter risico voor de gezondheid. Hierbij komt nog dat veel vrouwen zich tijdens de overgang slap en lusteloos voelen en denken dat ze daarom iets extra’s nodig hebben. Of het proberen weg te eten van problemen en negatieve gevoelens kan een rol spelen. Van de gewichtstoename kunnen we dus de oestrogenen niet de schuld geven.

Botontkalking (osteoporose) in de overgang

Ongeveer 20 procent van de vrouwen krijgt in de overgang te maken met osteoporose of botontkalking. De hoeveelheid botmineralen en de botdichtheid en -sterkte nemen dan af. Botweefsel wordt tijdens het hele leven steeds weer opgebouwd en afgebroken, maar na het 45ste levensjaar begint de definitieve afbraak. Dat proces gaat nog sneller tijdens de overgang. Door de afname van oestrogeen verliezen vrouwen in de overgang in enkele jaren tijd zo’n 10 tot 20 procent botmassa. Dat zorgt ervoor dat de botten op latere leeftijd gemakkelijker breken. Het is dus belangrijk calciumrijk voedsel te eten, regelmatig te bewegen en vooral niet te roken. Vrouwen die heel vroeg in de overgang zijn gekomen, lopen een verhoogde kans op botontkalking.

Onze drie pijlers helpen jou in deze fase van je leven !

De drie pijlers (voeding, beweging en stressreductie) waarop onze programma’s zich op richten zijn in de overgang dus ook allemaal heel belangrijk in deze leeftijdsfase en ze kunnen bijdragen aan het verminderen van de klachten.

Voeding

Om overgewicht te voorkomen is het dus belangrijk een gezonde voeding te gebruiken met voldoende mineralen en vitamines. De hoeveelheid benodigde energie is dus lager dan bij jongere vrouwen. Dit nemen wij mee in de berekening als je bij ons een voedingsschema af neemt.

Het behouden van gewicht (niet aankomen) kan ook al een belangrijk doel zijn. In de voeding moet ook voldoende calcium (kalk) en vitamine D voorkomen om botontkalking zoveel mogelijk te voorkomen. Calcium zit vooral in zuivelproducten: melk, yoghurt, karnemelk, kwark, kaas. In de magere of halfvolle producten zit evenveel calcium, maar minder vet. Deze zijn dus aan te raden.

Blijf in de overgang op gewicht

Beweging

Voldoende lichaamsbeweging is uiteraard belangrijk om af te vallen of overgewicht te voorkomen. Maar bij vrouwen in de overgang is bewegen nog extra belangrijk om de botontkalking tegen te gaan en de spiermassa zo goed mogelijk te behouden. En zeker ook in deze levensfase kan voldoende beweging een positieve invloed hebben op de psychische gesteldheid.

Stressreductie

Het is bijna een open deur: in de fase van de overgang kan begeleiding op dit gebied veel invloed hebben op het geestelijk welbevinden. Niet alleen de lichamelijke veranderingen spelen een rol, maar vaak ook de veranderingen in de leefsituatie (denk bijvoorbeeld aan kinderen die het huis uitgaan).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge