Beter slapen doe je zo

Beter slapen doe je zoSommigen van ons slapen al als ze hun kussen ruiken. Anderen draaien en woelen de eerste paar uur wanneer ze eindelijk in bed liggen. Dat slaap belangrijk is voor je lijn, heb ik al in een eerdere blog verteld. Maar genoeg nachtrust heeft veel meer voordelen. Het draagt bij een gezond, ontspannen en gelukkig leven. Heb jij slaapproblemen? Pas deze tips dan toe, want beter slapen doe je zo:

  1. Kijk geen televisie in bed

Ik weet het, het is heerlijk , maar je slaapkamer is voor slapen en knuffelen met je partner en niet voor televisie kijken.

  1. Zorg voor frisse lucht

De koudere maanden zijn in aantocht en dan kan het verleidelijk zijn om de verwarming in de slaapkamer aan te zetten.  Doe dan een raam open, zodat je voldoende frisse lucht in je slaapkamer krijgt.

  1. Schrijf het van je af

Zit je in een stressvolle periode? Schrijf je emoties van je af voordat je gaat slapen. Dit vermindert het piekeren in bed waardoor jij sneller dromenland binnenstapt.

  1. Zorg dat het goed donker is

Ons lichaam heeft een natuurlijk dag- en nachtritme. Slaap in een goede donkere slaapkamer, zodat je lichaam dit herkent als een slaapmoment.

  1. Leg je telefoon weg voordat je op bed gaat

Schermen geven voornamelijk blauw licht af waardoor je lichaam minder melatonine aanmaakt (een stofje dat een bijdrage levert aan het inslapen).

  1. Drink geen koffie meer in de avond

Cafeïne kan wel tot zes uur lang actief zijn, wat jou ’s nachts wakker houdt. Vervang dit door een kopje thee.

  1. Drink niet te veel

Genoeg vocht binnen krijgen is ontzettend belangrijk. Zorg er echter voor dat je dit niet te laat drinkt, want twee keer per nacht van bed af is ook niet ideaal.

  1. Geen alcohol

Alcohol heeft als bijnaam wel het slaapmutsje, omdat het zou zorgendat je sneller in slaap valt, maar bij veel mensen heeft het juist het effect dat je er minder goed door kan slapen.

  1. Creëer  een vast dag- en nachtritme

Ga ongeveer rond de zelfde tijdstippen naar bed en van bed.

  1. Slaap langgenoeg

Onderschat genoeg slaap niet en probeer zeven á acht uren slaap per nacht te halen.

 

Slaap lekker!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge