Beginnen met hardlopen

Beginnen met hardlopenWil jij beginnen met hardlopen, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Ik krijg regelmatig de vraag van mensen dat zij ook graag willen hardlopen, maar dat zij het moeilijk vinden om te starten. Vandaag deel ik mijn tips en voor je het weet ben je heerlijk aan het hardlopen!

 

Voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. Toen ik begon met hardlopen, ben ik zonder enig verstand begonnen. Ik trok een paar oude schoenen uit de kast en begon met rennen. Ik kon nog niet zo lang rennen, dus na een klein rondje was ik al kapot. Nadat ik eenmaal besloten had om verder te gaan met hardlopen, had ik betere schoenen gekocht. Mijn tip is om hardloopschoenen aan te laten meten om blessures te voorkomen. Ik heb ook gemerkt dat na het aan laten meten van goede schoenen het hardlopen ook veel beter ging. Goede demping in de schoen zorgt ervoor dat de klap op je knieën niet te groot wordt. Naast schoenen is ook je kleding van groot belang. Strak zittende kleding zorgt ervoor dat je kleding niet gaat schuren tussen bijvoorbeeld je benen (ja, ik spreek uit ervaring haha!). Daarnaast moet je nog een aantal beslissingen nemen wat betreft muziek, water en apps. Probeer uit wat je fijn vindt lopen; met of zonder muziek, met of zonder water en welke app je fijn vindt om te gebruiken. Ik gebruik zelf Runkeeper om al mijn runs bij te houden. Zo zie je of je progressie maakt en dit helpt weer als motivatie om door te gaan!

 

Gaan!

Als je goede kleding en schoenen hebt aangeschaft, is het tijd om te gaan. Je moet er niet te veel bij nadenken en gewoon gaan. De eerste stap is het moeilijkst. Als je eenmaal je kleding aan hebt en de eerste stap naar buiten doet, gaat de rest vanzelf. Just run. Geniet van het moment in de buitenlucht en het moment dat je even aan niks anders hoeft te denken. Ik weet zeker dat je ervan kunt genieten!

 

Motivatie

Om gemotiveerd te blijven om te hardlopen, raad ik aan om een loopmaatje te zoeken. Wellicht loop je juist liever alleen en dat is natuurlijk ook helemaal prima. Toch zou ik in het begin op zoek gaan naar een loopgroep. Hier leer je de juiste techniek om te lopen en dit is vaak een punt waar nog veel winst valt te behalen. Je zult hierdoor sneller gaan, minder snel moe worden en daarnaast wordt de kans op blessures verkleint. Daarnaast word je gemotiveerd om net even dat stapje extra te zetten en heb je een houvast om elke keer weer te gaan hardlopen! En nog een leuke bijkomstigheid; je houdt er wellicht ook nog vrienden aan over. Vooral op hardloopwedstrijden vind ik het leuk om met een groep te zijn die ik ken. Bekijk ook eens de sportkalender voor nog meer motivatie!

 

Pijntjes

Heb je pijn tijdens het hardlopen? Je lichaam geeft deze signalen niet voor niets af. Luister naar je lichaam en voelt het niet goed, stop dan en probeer het de volgende dag nog eens. Blijft de pijn aanhouden? Ga dan langs een fysiotherapeut. Hij of zij kan je het beste vertellen wat je in jouw geval kunt doen. Je hoeft natuurlijk niet bij elk pijntje bang te zijn dat je een blessure hebt opgelopen. Spierpijn en een beetje verzuring hoort bij deze sport en de kracht is juist om bij deze kleine pijntjes door te gaan en niet op te geven!

 

Ik ben benieuwd; Ben jij al begonnen met hardlopen? Zoja, hoelang doe je dit al?

Liefs,

Tamara Kops

2 reacties

  1. ik loop nu bijna 2 jaar, maar heb beide jaren niet voluit kunnen harlopen door eerst een kuitblessure en daarna een knie blessure. ik ben nu sinds 4 week weer aan het lopen, maar kon de juiste app nog niet vinden. ik ga nu de app proberen die jij voorstelde! bedankt voor tips!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge