7 tips om fitter op te staan

7 tips om fitter op te staan

Vermoeid opstaan is verleden tijd

Lekker fit je bed uit springen als de wekker gaat, is de meesten van ons niet gegeven. Kunnen we hier iets aan doen of moeten we het maar gewoon accepteren?

Goed nieuws! We kunnen zeker invloed uitoefenen op ons energielevel. Ik geef jou 7 tips om fitter op te staan.

TIP 1: Onderneem actie!

Wanneer je dagelijks vermoeid wakker wordt is, het tijd om je herstel eens onder de loep te nemen. Wanneer je chronisch het gevoel hebt dat je niet uitgerust wakker wordt, kan dit verschillende oorzaken hebben.

 

TIP 2: Werk aan je slaap- en waakritme

Voldoende slapen is essentieel voor een uitgerust gevoel. En hoeveel  slaap jij als volwassene nodig hebt, kan variëren van zes tot negen uren per nacht. Wanneer jij het gevoel hebt, dat je langer zou willen slapen, neem dan eens je slaap- en waakritme onder de loep.

Ons lichaam heeft baat bij een ritme. Om rond dezelfde tijden vermoeid te worden, en daardoor lekker te kunnen slapen, is het belangrijk dat je elke dag rond dezelfde tijden opstaat.

 

TIP 3: Bouw genoeg slaapschuld op

Om rond de elfde tijd elke avond moe te worden moeten we overdag zorgen voor genoeg slaapschuld. Dit wil zeggen, vermoei je lichaam gedurende de dag voldoende, zodat je op tijd in slaap kan vallen.

 

TIP 4: Stem je wekker af op je slaapcyclus

Gemiddeld duurt een slaapcyclus 90 minuten. Binnen een slaapcyclus gaan we van lichte naar diepe en weer naar lichte slaap. Deze cyclus wordt een aantal keer herhaald. Wanneer jij wakker wordt gemaakt door je wekker wanneer je in de diepe slaap zit, dan word je vermoeider wakker. Je kan ongeveer berekenen wanneer jij je wekker zou kunnen zetten:

Stel: je hebt behoefte aan acht uren slaap en binnen een half uur val je in slaap. Dan herhaalt de slaapcyclus zich vijf keer per nacht. Dus dan kan je berekenen wanneer jij je wekker zou moeten zetten én wanneer jij op bed zou moeten gaan.

 

TIP 5: Zorg voor daglicht

Daglicht zorgt ervoor dat ons lichaam weet dat het ochtend is en het zorgt er voor dat je een wakker gevoel ervaart. In de winter is dit natuurlijk niet altijd haalbaar, maar dan kan je kiezen voor daglicht simulatie.

 

TIP 6: Start je dag met een ritueel

Start je dag lekker sportief door een training in de sportschool, een rondje in de buitenlucht met je hond of een relaxte ademhalingsoefening. Ritme vinden we soms saai, maar het is wel erg prettig voor onze geest.

 

TIP 7: Neem je tijd

Sommige mensen slapen zo lang mogelijk en gaan dan halsoverkop naar hun werk. Door iets meer tijd te nemen in de ochtend, geef jij jezelf de tijd om wakker te worden en op te starten.

 

Een frisse ochtend gewenst!

Liefs, Yentl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge