7 tips om af te komen van cellulite

7 tips om af te komen van celluliteGeschreven door Stefanie:

Zit jij ook zo in de put over jou putjes? Dan hebben wij 7 tips om af te komen van cellulite!

Hoera, het is 21 juni geweest en dat betekend dat we de zomer zijn ingerold. Voor mij is zomer; zon, genieten, ontspannen en bikini. Dat laatste geval kan toch best wel een drempel zijn, want je kunt in de put zitten over je putjes.  Met putjes bedoel ik die zo in de volksmond genoemd worden natuurlijk cellulite. Cellulite is voor veel mensen een grote ergernis. Als men ergens niet tevreden mee is, zijn het vaak wel de cellulite- kuiltjes. Eerst wil ik je meer vertellen over cellulite en daarna een aantal tips om je cellulite te verlagen.

Wat is Cellulite?

Ik start met een voorkomen van een misverstand. Cellulite is iets anders dan cellulitis. Cellulitis is een bacteriële infectie van het onderhuidse bindweefsel  en veroorzaakt vaak roodheid, zwelling en koorts. Bij cellulite word er gesproken over een verkleving en zwelling in de onderhuidse bindweefselstructuren.

 

Ruim 80% van de vrouwen heeft last van vorming van cellulite. Cellulite is grotendeels erfelijk en worden veelal gevormd door Oestrogeen (vrouwenhormoon). Met name in de puberteit, zwangerschap en menopauze is het hormoon een verstoring van onze huid. In vijf fases probeer ik je kort maar krachtig uit te leggen hoe cellulite zich nu vormt.

 

Fase 1

In deze fase word de circulatie van het onderhuidse laag aangetast. Een minder goede circulatie zorgt voor een verminderde aanvoer van voedingsstoffen en verzwakking van het omliggende weefsel. Deze verzwakking is nu gevoelig voor de ontwikkeling van cellulite.

 

Fase 2

In fase 1 word de circulatie verminderd wat er voor zorgt dat de haarvaten en aders verzwakt raken. Deze verzwakking zorgt voor lekkage van bloed in het omliggende weefsel. Deze lekkage geeft verhoging van druk in het weefsel wat nog meer de afvoer van vloeistoffen beperkt. In fase 2 is er een verandering merkbaar, je  huid wordt dikker en is gevoeliger dan normaal. Ook kunnen er verkleuringen  optreden. Kuiltjes en bobbels van cellulite zijn in deze fase nog niet te zien.

 

Fase 3

Na een paar maanden van vochtopbouw in het weefsel zwelt het vetweefsel op en begint het tegen de buitenste huid te duwen. In deze fase zijn er wel bobbeltjes te zien. Je huid lijkt nu op een sinaasappelhuid.

 

Fase 4

De verplaatsing van vocht in het weefsel zorgt ervoor dat er een stolling  plaats vind in de dikkere vezels. Cellen van de dikke vezels zitten zonder zuurstof en voedingsstoffen kunnen nu makkelijker opgenomen worden in deze vezels. Hierdoor worden de vezels nog dikker. Met gevolg dat opname van vetcellen nog makkelijker is, wat leidt tot nog meer cellulite vorming.

 

Fase 5

Door de hoge druk in het weefsel word de bloedcirculatie omgeleid. Vezels blijven groeien in een mate waarbij de vetcellen volledig opgesloten worden. Doordat het vet opgesloten blijft zitten is het lastig om deze te verwijderen. Deze fase is een natuurlijk proces wat voor velen verschrikkelijk word ervaren, maar één troost. Jij kunt er zelf al veel aan veranderen.

Waar komt cellulite het meest voor?

Er zijn een aantal plekken waar cellulite zich makkelijk kan ontwikkelen. Hier een aantal plekken:

  • Dijen en billen staat op nr 1. Deze plek is enorm gevoelig voor het ontwikkelen van vetophopingen.
  • Buik: Vaak zie je hier een opstapeling in het onderste gedeelte van de buik. Dit word vaak gekoppeld aan spijsverteringsstoornissen. Denk hierbij aan het PDS (prikkelbaardarmsyndroom).
  • Nek: Constante stress levert je nekklachten op maar ook cellulite in de nek. Door continue spanning in de nek zorgt dit voor slecht uitgelijnde wervels en ontstoken weefsel. Deze ontstekingen kunnen vochtophoping veroorzaken wat leidt tot vorming van cellulite.
  • Voorzijde dij: Cellulite wat stapelt op de voorzijde van je dij heeft meestal meerdere hardere stukken vet wat veelal veroorzaakt wordt door te weinig beweging van de benen. Met aanvulling van slechtere circulatie van bloed. Echter komt deze vorming van cellulite voor bij beide geslachten.

 

Tips tegen cellulite:

  1. Heb niet teveel stress: Stress verstoort het verwerken van vet, verstoort je slaap patroon en spijsvertering wat allemaal invloed heeft op je huid.
  2. Ga een jojo effect tegen: wanneer je afvalt, verslapt je huid. Wanneer je aankomt in gewicht worden sommige putjes dikker.
  3. Ga meer bewegen/sporten: Je bloedsomloop wordt beter en kan de ophopingen van je vetcellen verminderen. Trek je stoute schoenen aan, en gaan!
  4. Let op je voedingsinname: Eet voldoende groenten (lees schijf van vijf), eet voldoende eiwitten (zorgen voor de spieren en bevorderen de afvoering van afvalstoffen), eet niet teveel zout en matig met koffie gebruik.
  5. Drink voldoende vocht: vocht is een transportmiddel voor afvalstoffen.
  6. Stop met roken: roken is slecht voor je gezondheid maar ook voor de elasticiteit van je huid.
  7. Trakteer jezelf zo eens op een lichaamsscrub. Een scrub helpt bij het verwijderen van dode huid. Iedere dag ontwikkeld onze huid nieuwe lichaamscellen.

 

Een hoop tips maar ook informatie over de cellulite. Het belangrijkste uit deze informatie is dat jij zelf de bron bent van het vormen van cellulite. Zorg goed voor je lichaam en ga op zoek naar een manier die bij jou past voor het verminderen van jou cellulite.

 

Voor de mensen die binnenkort op vakantie gaan, alvast een goede zomer en laat je zien op het strand. Want geen mens is perfect.

 

Veel liefs, Stefanie

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge