Een uiterlijke en een innerlijke transformatie

Een uiterlijke en een innerlijke transformatieLees hier het verhaal van Natasja die maar liefst 43 kilo wist af te vallen. Inmiddels heeft ze meer energie en meer zelfvertrouwen. Ze heeft een uiterlijke en een innerlijke transformatie doorstaan.

Ik voelde mij energieloos


Eind 2015 voelde ik me energieloos, naar en zat ik slecht in mijn vel. Mijn kleding in maat 48 ging steeds krapper zitten en hoewel ik de weegschaal al tijden vakkundig had vermeden, wist ik dat ik langzaamaan steeds zwaarder en ongezonder werd. Ik baalde van mijn gewicht. Ik baalde van mijn spiegelbeeld. Maar bovenal baalde ik van mijzelf omdat het me niet lukte om af te vallen. Ik kon mijn gewicht en lichaam niet accepteren, maar tegelijkertijd lukte het me ook niet om er wat aan te doen. Dat was zo’n nare spagaat. Ik wist dat ik afstevende op gezondheidsklachten. Op dat moment had ik nog relatief weinig last van mijn overgewicht, maar in mijn familie komt diabetes type 2 voor, net als hart- en vaatproblemen. De wetenschap dat ik de afgelopen jaren in hard tempo was aangekomen maakte me angstig voor de toekomst: hoeveel zou ik nog gaan wegen? Wat was mijn toekomst? Daarnaast hadden mijn man en ik het al een aantal keer gehad over het krijgen van kinderen. Iets dat we heel graag willen, maar daar wilde ik ook wel graag eerst gezonder voor zijn. Na talloze eerdere onsuccesvolle afvalpogingen had ik echter geen idee meer hoe ik dat het beste aan kon gaan pakken.

Een nieuwe start

Mijn jongste zus had eind 2015 een sportprogramma gevonden voor mensen met overgewicht en daar wilde ze graag samen met mij aan mee gaan doen. Dat voelde als een nieuwe kans en als een stok achter de deur. We hebben ons samen opgegeven. Het programma begon in de loop van januari 2016, maar ik nam me voor om op 1 januari 2016 te beginnen. Lekker clichématig, maar voor mij werkte het! Het voelde echt als een nieuwe start. Ik heb de oliebollen weggegooid, mijn sportkleding opgezocht en de weegschaal onder de kast vandaan geplukt. Met kloppend hart ben ik er die eerste dag van 2016 op gaan staan. Toen ‘ie 117 kilo aangaf moest ik wel even een traantje wegpinken, maar het maakte het voor mij ook pijnlijk duidelijk dat er écht wat moest veranderen. Ik besloot te kiezen voor mijn gezondheid. Mijn eten en bewegen stemde ik af op de vraag of het goed voor me was. Ik heb mijn portiegroottes enorm verminderd, ben gaan onderzoeken welke voedingswaarden mijn eten had, en ik dronk héél veel water. Ik kocht een stappenteller om mijn beweging te monitoren. Samen met mijn zus ging ik tweemaal per week sporten. Toen dat project na een half jaar stopte, ben ik zelf doorgegaan met sporten. Ik ga niet altijd trouw naar de sportschool, maar ik zoek wel de leuke en makkelijke manieren om mijn beweging te pakken. Bijvoorbeeld door naar de stad te lopen, de fiets te pakken naar mijn werk en eens lekker te gaan zwemmen –  liefst gezellig samen. Het is een hele andere manier van leven geworden. En dankzij die manier van leven lukte het me – voor het eerst in mijn leven – om echt af te vallen. Inmiddels heb ik een gezond gewicht bereikt. Dat was zo’n bijzondere mijlpaal! Ik wil nog een paar kilo meer afvallen, maar probeer de focus te blijven leggen op mijn gezondheid. Zolang ik keuzes maak die goed voor mij zijn, weet ik dat het goed gaat komen.


Ik ben nu ruim anderhalf jaar bezig. In die tijd ben ik zo’n 43 kilo afgevallen. Ik weeg nu 74 kilo. Bij mijn lengte van 1,76 is dat net in het gezonde BMI-gebied.


Ik heb meer controle over mijn emotie eten


De lastige momenten zijn voor mij denk ik vooral gekoppeld aan mijn emoties. Het is al een stuk beter geworden (ik was echt een stevige emotie-eter), maar toch merk ik dat bepaalde dingen mij blijven triggeren. Als ik veel stress heb, me heel verdrietig voel of als ik erg moe ben, merk ik dat ik direct geneigd ben om naar eten te grijpen. Lange tijd is eten voor mij een coping geweest; een manier van met lastige dingen omgaan. Nu herken ik dit meestal en weet ik dat het een hele niet-helpende, korte-termijn oplossing is: eten geeft me even afleiding en een prettig gevoel, maar daarna baal ik. Het houdt me bij mijn lange-termijn doel vandaan en het is geen oplossing voor de situatie. Ik vond het best moeilijk dat ik afscheid moest nemen van mijn go-to oplossing (namelijk: gedachteloos eten). Het betekende dat ik een hele nieuwe manier van omgaan met moeilijke situaties moest vinden. Ik merkte dat ik echt een vermijder ben: als ik nare gevoelens enigszins kan vermijden of verstoppen, dan doe ik dat. Nu probeer ik echter heel bewust met mijn emoties en gevoelens om te gaan. Het is oké om je even naar of verdrietig te voelen – dat hoort ook bij het leven. Ik hoef niet direct alles ‘weg te stoppen/eten’. Het helpt me op zo’n moment om er over te praten, bijvoorbeeld met mijn man of vriendinnen. Ook probeer ik heel rationeel te bedenken wat me wél zou kunnen helpen. Daarnaast probeer ik even extra lief voor mezelf te zijn en bijvoorbeeld te genieten van een goed boek of een lekker bad. En als niets meer helpt, ga ik gewoon lekker vroeg naar bed 😉

 

Mijn man is mijn motivator

Hij heeft me altijd gesteund – letterlijk door dik en dun. Ik weet dat hij onvoorwaardelijk van mij houdt. Hij heeft me altijd mooi en ‘goed genoeg’ gevonden en heeft er nooit op aan gedrongen dat ik af zou vallen, maar hij vindt het erg knap dat ik zoveel gezonder ben gaan leven. Ook toen we helemaal anders zijn gaan eten, toen ik veel tijd in mijn beweging stopte en op de momenten dat ik het even helemaal niet meer zag zitten, is hij me altijd blijven steunen. Sowieso heb ik heel veel lieve, steunende mensen om me heen. Ik ben heel dankbaar voor mijn lieve familie en vrienden! Wat voor mij een extra motivatie vormt is onze kinderwens: ik wil heel graag gezond zijn voor onze toekomstige kinderen. Ze het goede voorbeeld geven. Een gezond en actief gezin zijn. Daar kijken we heel erg naar uit!

Ik durf nu zoveel meer!


Ik had eerlijk gezegd niet door hoezeer mijn overgewicht mij beperkte totdat ik het verloor. Ik ga makkelijker nieuwe situaties aan en durf extraverter te zijn. Maar het zijn ook kleine dingen als niet meer bang zijn om op een klapstoeltje te gaan zitten, ergens kunnen gaan zitten zonder de automatische drang te hebben om me achter een kussen voor mijn buik te verbergen, en ik durf weer in het openbaar te eten (voorheen voelde ik me zo veroordeeld als ik met bijvoorbeeld een ijsje over straat liep). Ik heb meer zelfvertrouwen en durf mezelf gewoon meer te laten zien – zowel letterlijk als figuurlijk. Laatst heb ik voor het eerst in een bikini gezwommen, en hoewel ik het super spannend vond, voelde het zó goed!

Fall down seven times, get up eight

Ik ben minder streng voor mezelf


Sommige dagen let ik heel goed op wat ik eet, andere dagen ga ik daar wat losser mee om. Ik heb daar geen vaste momenten voor, wissel het af op gevoel. Dat is wel iets waar ik in gegroeid ben – in het begin vond ik het best eng om losser met mijn eten en bewegen om te gaan. Ik was toch al snel bang voor een ‘terugval’. Inmiddels weet ik uit ervaring dat ik altijd de draad weer oppak – al duurt dat de ene keer wat langer dan de andere keer. Ik denk dat daar de kracht van het afvallen in zit: gewoon weer doorgaan. Het is echt niet zo dat alles verpest is als je een maaltijd, dag of week ‘slecht’ hebt gegeten of een tijd niet hebt bewogen. Je kunt simpelweg niet altijd 100% gemotiveerd zijn en perfect gezond leven. Soms heb je even een pauze nodig. Geen probleem, zolang het maar bij een pauze blijft. Fall down seven times, get up eight. Die insteek heeft mij zoveel rust en vertrouwen gegeven. Dat is balans voor mij: niet steeds obsessief bezig zijn met gezond leven en ook niet steeds bang zijn dat ik ‘helemaal terugval’. Ik streef ernaar om gemiddeld genomen gezonde keuzes voor mijzelf te maken en gewoon goed voor mijzelf te zorgen.

Ik voel mij nu zo veel beter!


Ik voel me zoveel energieker, haal veel meer lol uit bewegen en op pad zijn. Ik vind het leuk om nieuwe dingen en activiteiten te proberen. Daarnaast heb ik veel meer zelfvertrouwen, ben ik spontaner en durf ik gewoon meer mezelf te zijn. Ik heb het gevoel dat ik mezelf zoveel meer heb kunnen ontplooien. Ik ben niet steeds meer aan het wachten totdat mijn leven beter wordt; ik heb de regie genomen en ben me vol gaan inzetten voor een gezonde leefstijl. Dat is een heerlijk gevoel!

Natasja, wat zijn jouw tips voor iedereen die ook graag gezonder en slanker in het leven wil staan?


Oh, ik heb zoveel tips en ideeën! Lastig om ze kort samen te vatten. Deze zestal punten die mij in ieder geval geholpen hebben:
1. Neem de verantwoordelijkheid voor je manier van leven: je hoeft niet in één keer het roer 100% om te gooien, maar wees je bewust van de leefstijl keuzes die je maakt. Jij bent de baas over je eigen leven en jij hebt de kracht om veranderingen in je leefstijl door te voeren. Daarin geloven is echt de eerste stap.
2. Zoek een methode die bij je past. Stop je spontaan met het drinken van frisdrank of ga je eerst eens proberen meer water te drinken? Wil je 5 keer per week naar de sportschool of zet je in op een rondje wandelen na het eten? Ga je calorieën tellen of ga je voor intuïtief gezond eten? Begin zo klein of groot als voor jou goed voelt en zet in op een manier die bij je past.
3. Zorg voor een stok achter de deur. Dat kan een afval-buddy zijn, maar het kan ook een doel zijn waar je naartoe werkt. Of hou je voortgang bij in een schrift of dagboek. Als het maar iets is dat jou gemotiveerd houdt.
4. Wees realistisch. Stel kleine doelen voor jezelf. Dat kan een bepaald gewicht zijn, maar het kan bijvoorbeeld ook eet- of bewegings-gerelateerd zijn. En vier al je successen! Liefst niet met eten, maar verwen jezelf eens met een leuke nieuwe nagellak, een massage of een nieuwe (sport)outfit.
5. Laat je inspireren. Als je – net als ik had – veel overgewicht hebt en/of erg ongezond leeft, dan kunnen een gezonde leefstijl en een gezond gewicht zoiets onmogelijks lijken. Dan is het fijn om succesverhalen van anderen te zien. Of juist herkenning te vinden in de moeilijke dingen die anderen ook tegenkomen. Ikzelf vind Instagram hier een heel fijn middel voor. Het laat me zien dat het écht mogelijk is om een heel ander leven voor jezelf te creëren en inspireert me om (weer) goede keuzes te maken voor mezelf.
6. Begin gewoon! Maak het niet te groot en te zwaar voor jezelf. Verwacht niet dat je eerst alles perfect hebt voorbereid. Ieder stapje op weg naar een gezonder leven helpt. En echt hoor: het hoeft niet perfect te zijn – als je maar begint. En doorgaat. Je zult zien: het werkt. You’ve got this!

 

Janneke raakte de kilo's kwijt

 

Volg Natasja ook op Intagram: @andsoibecame

 

 

 

PS. Gezonder-Nederland start op 9 oktober met een nieuwe groep! Wil jij net als Natasja ook gezonder, slanker en gelukkiger in het leven staan? Geef je dan snel op! VOL = VOL.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge