25 Tips voor een gezond eetpatroon

25 Tips voor een gezond eetpatroonGezond eten is helemaal hot op dit moment. We zien allemaal dat het nodig is en dat je er veel voor terug krijgt. Maar, hoe zorg je voor een verhoogde slagingskans? Met deze 25 simpele tips heb je meer kans op slagen.

1. Ga nooit boodschappen doen als je honger hebt.
2. Bereid elke week een bak met granen voor zodat je die te allen tijde kunt nuttigen.
3. Kook in het voren eieren. Het is een heerlijk en voedzaam tussendoortje.
4. Bereid je maaltijden van tevoren. Zodoende kun je genieten van een lekkere vullende salade op je werk. En… niets is fijner dan dat je eten al klaar staat na een lange werkdag.
5. Plan je maaltijden in. Zo weet je precies wat je moet halen als je in de supermarkt staat en daardoor kies je minder snel slechte producten.


6. Maak er een gewoonte van. Je denkt misschien dat gezond eten veel moeilijker is, maar dit komt omdat je simpelweg anders gewend bent.
7. We weten allemaal dat we genoeg moeten drinken. Zet een flesje water op je bureau tijdens het werk en je zult merken dat je ongemerkt meer water gaat drinken.
8. Onthoud waarom jij je eetpatroon hebt omgegooid. Houd je doelstelling in gedachten en ga er voor! (hang een foto op van een slankere en gezondere jij)
9. Eet vaak, maar kleinere porties. Dit is beter voor je spijsvertering. TIP: gebruik kleinere borden.
10. Deel je maaltijden zo in, dat het grootste gedeelte van je bord vol ligt met groente. Zo ben je sneller en langer verzadigd en je krijgt veel vezels binnen.
11. Als je eet, doe het dan zittend. Eten terwijl je loopt, zorgt er voor dat je minder goed kauwt en het eten minder goed wordt verteerd.
12. Gun jezelf één dag in de week waarin je minder ‘netjes’ eet. Zodoende hoef jij je favoriete snack niet te missen en het zorgt er voor dat je het de overige zes dagen beter volhoudt om goed en gezond te eten.
13. Vermijd geraffineerde suikers.
14. Eet lekker en gevarieerd. Ook dit kan met gezond eten.
15. Eet niet te weinig. Als je gezonde keuzes maakt qua producten, dan moet je best wat eten om de hoeveelheid nodige kilocalorieën te behalen.
16. Eet geen kant-en-klare producten. Deze zijn NIET gezond, er zit altijd wel iets in wat je liever niet wilt eten.
17. Ga sporten! Mensen kiezen vaak onbewust voor gezondere voeding als ze hebben gesport. Hoe zonde is het, als je net een half uur op de loopband de longen uit je lijf hebt gerend en je eet vervolgens een croissantje? Dan was alles voor niets!
18. Snoep minder. Snoep tikt verschrikkelijk hard aan. Voor een gevulde koek moet je ongeveer (afhankelijk van je gewicht, geslacht en snelheid) 90 minuten wandelen.
19. Wees niet bang voor vet en koolhydraten, hier wordt je NIET dik van, tenzij je meer in gaat nemen dan nodig. Teveel is niet goed, maar we hebben vetten en koolhydraten nodig.
20. Vermijd E- Nummers.
21. Sla je ontbijt nooit over. Je lichaam is net een machine, zonder olie werkt het echt niet optimaal.
22. Wees voorzichtig met vruchtensapjes. Ook al zitten hier vitamines in, er is ook veel (fruit) suiker in te vinden.
23. Eet langzame koolhydraten.
24. Eet groente en fruit in allerlei verschillende kleuren.
25. Daag jezelf uit om nieuwe dingen te proberen.

Alles draait om gewenning. Als jij geen geraffineerde suikers meer eet, zul je binnen twee weken een taartje veel zoeter ervaren dan daarvoor. Als jij jezelf aanwent om je eten voor te bereiden, dan doe je op den duur niet meer anders. Geef het de tijd en ervaar wat het met je doet. Je zult zien dat je figuur in positieve zin verandert, je energiepeil omhoog gaat en je weerstand toeneemt.
Voor vragen of hulp, neem contact met me op.

Vet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge